IKS tredobler kapaciteten og effektiviserer driften med ny komplet logistikløsning

IKS tredobler kapaciteten og effektiviserer driften med ny komplet logistikløsning

Siden 2011 har IKS ApS markeret sig som en ambitiøs aktør i e-handelsbranchen. Overgangen fra fem spredte lagre til et enkelt moderne lager på 8.200 m2 har været mere end en fysisk forandring; det har været et strategisk løft. IKS har mere end fordoblet deres kapacitet og sat nye standarder for effektivitet og arbejdsforhold i deres lagerlogistik.

Vækst baner vej for forandring

Med hurtig vækst stod IKS overfor logistiske udfordringer, der krævede en ny tilgang. Flytningen fra de fem spredte lagre til et større, samlet lager var drevet af et behov for at øge kapaciteten, forbedre logistikflowet og optimere arbejdsprocesserne. Efter flere år som truckkunde hos Toyota, valgte IKS at udvide samarbejdet til også at omfatte indretning af det nye lager med pallereoler og nye truck fra Toyota. De nye faciliteter understøtter centralisering af IKS’s logistik og sigter mod at:

• forbedre kapaciteten og optimere ordreplukningsprocessen
• øge lagerkapaciteten (tredobling)
• forbedre virksomhedens logistikeffektivitet, selv i spidsbelastningsperioder

IKS søgte en samarbejdspartner, der kunne støtte projektet fra start til slut. Ulrik Kyvsgaard, Salgsansvarlig hos IKS fremhæver: "Vi har i høj grad værdsat de erfaringer og råd, som Toyota har bidraget med inden for lagerindretning og materialehåndteringsudstyr. Det har været afgørende for realiseringen af vores vision om et mere effektivt lager."

Hanne Lützen-Laursen, Logistics Racking Consultant fra Toyota Material Handling Danmark har stået i spidsen for rådgivningen og designet af lagerindretningen. Den nye lagerindretning er skabt for at integrere de forskellige logistikoperationer, som tidligere var spredt over flere lagre, i ét sammenhængende og effektivt lagerkompleks.


Den rådgivning, projektstyring, og koordination, som vi har oplevet, har været nøglen til, at vi kunne overholde vores tidsplaner, og det har været mestret til perfektion” fortæller Søren Bendt. Han fortsætter: ”Trygheden og troværdigheden i Hannes rådgivning kom til syne tifoldigt, da vi påbegyndte den fysiske opbygning af lageret”.

Toyota Material Handling var som partner i stand til at hjælpe med vejledning, design, implementering, udførsel og endda finansiering.

En komplet logistikløsning: reol-, sikkerhed- og materialehåndteringsudstyr

Tidligere benyttede IKS ikke højlager i deres faciliteter, hvor Toyota stablere klarede alle typer ordrepluk. Dengang kunne det tage op til 45 minutter at losse og læsse en lastbil, da der ikke var adgang til rampe. Vejledningen fra Distriktschef Mikael Fyhn Hansen fra Toyota Material Handling om valg af
materialehåndteringsudstyr til den nye lagerindretning var derfor essentiel for at optimere flowet.

I den nye lagerindretning var målet at opbevare så mange paller som muligt, både til langtidsopbevaring og til ordrepluk med hurtig rotation. IKS anvender nu to plukkemetoder: den ene for plukning af hele paller, kolli eller direkte fra kasser. I denne sektion er standardreolerne udstyret med sikkerhedsnet for yderligere sikkerhed i plukkeprocessen. Mindre plukketruck benyttes her for at opnå en tidsoptimeret plukkeproces og sikre et effektivt flow i ordrebehandlingen.

Den anden metode, inbound, gør brug af reachtruckens kapacitet til at udnytte de nye højder, som lagerindretningen tilbyder, og derved øger kapaciteten markant. De elektriske palleløftere med dobbeltgafler har reduceret tiden for af- og pålæsning af lastbiler til kun 10 minutter, hvilket er den mest markante procesoptimering, de nye truck har medført.

"Med de nye plukketruck har vi oplevet en markant effektivisering af vores logistik flow; vi er ikke længere begrænset af stablernes hastighed, hvilket betyder, at vores medarbejdere konstant kan plukke effektivt. Reachtruckene og el-hundene har gjort en mærkbar forskel i, hvor hurtigt vi kan få varerne ind i lageret og på plads - effektiviteten og præcisionen i udførelsen af opgaverne er forbedret eksponentielt," understreger Søren Bendt.

Full serviceaftale for sikker drift

Sikker drift med proaktiv service

Den langtidslejeaftale, IKS indgik med de nye truck, inkluderede fortsat, at IKS er dækket af Toyotas omfattende serviceprogram, som sikrer, at alt materiel fungerer optimalt. Med et fokus på forebyggelse snarere end blot reparation, sikrer Toyotas serviceaftale en proaktiv tilgang til vedligeholdelse og service.
Dette betyder, at eventuelle tekniske udfordringer hurtigt adresseres og løses, hvilket minimerer nedetid og sikrer, at IKS's lager altid er i fuld drift.


"Toyotas serviceniveau er uden sammenligning. Servicen af vores truck har fungeret fejlfrit uden undtagelser. Det er bemærkelsesværdigt, at jeg ikke kan nævne et eneste tilfælde, hvor de ikke mødte op eller løste opgaven til vores fulde tilfredshed,” udtaler Søren Bendt.

Fremadrettet proces

Med den nye lagerløsning ser IKS nu mod fremtiden, klar til at håndtere fortsat vækst og udvikling. Den succesfulde implementering af Toyotas komplette logistikløsning har ikke kun løst aktuelle udfordringer, men også skabt fundamentet for en fleksibel lagerindretning, der er klar til yderligere optimering og effektivisering af processerne, når behovet opstår. IKS har valgt at lave en aftale korttidsleje af yderligere truck til deres eksisterende flåde i specifikke spidsbelastningsperioder, hvilket gør det muligt at sikre effektiviteten og imødekomme den høje efterspørgsel. Med en markant kapacitetsforøgelse, forbedret effektivitet og forbedrede arbejdsforhold har IKS sat nye standarder for, hvordan moderne lagerlogistik kan drive vækst og skabe værdi.

Om IKS ApS

Siden grundlæggelsen i 2011, er IKS ApS vokset til at blive en betydelig aktør inden for onlinehandel. Med et skarpt fokus på direkte relationer til kunder og leverandører, har IKS's rejse været præget af vækst og effektivisering af processer.

Fakta & Tal

Reolløsning

Kontakt vores specialist

Skal vi også hjælpe dig? Start med en uforpligtende dialog med vores specialister her, så er du godt i gang!

Hanne Lützen-Laursen

Logistics Consultant Racking

  • Ansvarlig for Reolafdelingen hos Toyota Material Handling Danmark.
  • Stor erfaring i gennemførelse af projekter fra lagerindretning til aflevering.

Tlf: 23 243 692

Kontakt via mail

Mikael Fyhn Hansen Toyota Material Handling

Mikael Fyhn Hansen

Distriktschef Trekantsområdet, Fredericia, Vejle, Billund, Varde og Tarm

Tlf: 61 20 71 29
Kontakt via mail

 

Se vores privatlivspolitik for mere information. 

 

Se lignende kundecases

Bedre lagerudnyttelse giver øget udbytte til Fjernarkiv Danmark

Med en optimeret reolløsning fra Toyota Material Handling, har Fjernarkiv Danmark opnået et fremtidssikret lager, smart håndtering og attraktiv ROI på de eksisterende arealer.

Læs mere her

Vækst baner vej for forandring hos Adveo

Adveo har opnået fleksibilitet og høj effektivitet med den nye lagerløsning fra Toyota med reoler, vejledning og truck.

Læs mere

Dagrofa skifter til lithium-ion trucks og frigør 500 m2 lagerplads

Dagrofa skifter til li-ion truck

Dagligvarevarekoncernen Dagrofa investerer i 97 nye lithium-ion batteridrevede trucks på køl- og frostlager i Vejle.

Læs mere

Stadsing bygger nyt lager

Nyt lager på 2200 m2, 6 li-ion palletruck, to smalgangstruck og et stort reolsystem fra Toyota gør Stadsing klar til fremtiden.

Læs artiklen

Fjern alle