Det handler om høj oppetid

”Kører truckene ikke, kan vi ikke producere og levere. Høj oppetid på den interne transport er afgørende”, fortæller lageransvarlig hos Stantræk. Virksomheden har derfor valgt at indgå en fast serviceaftale på internt transportmateriel med Toyota Material Handling.

Stantræk er underleverandør af produkter bearbejdet i tyndplader til store industrikunder og lever af høj kvalitet samt levering til tiden. ”Vi lever af at levere OTIF, on time in full. Vi skal levere den aftalte løsning i aftalte mængde og kvalitet til rette tid”, fortæller Ivan Kallesøe, der er lageransvarlig hos Stantræk i Lystrup nord for Århus og har været ansat i virksomheden i 31 år.

Tillid og høj oppetid

Han tilføjer: ”Vi har arbejdet sammen med Toyota Material Handling siden 1997 om service af vores interne transportudstyr. Lige nu har vi seks el trucks, én gas truck og cirka 30 håndløftevogne. Hovedårsagen til, at vi har valgt Toyota Material Handling som partner, er, at vi arbejder sammen med få serviceteknikere, som vi har fuld tillid til, som tager ansvar for opgaven og som kender vores hus, arbejdsgange og behov. Den personlige relation og tillid er helt afgørende for os, når vi skal sørge for løbende at have så høj oppetid og lang levetid på vores materiel som muligt”.

Stantræks serviceaftale består af differentierede aftaler på de forskellige vogne, så de bedst passer til Stantræks behov og ønsker. Nogle vogne bliver serviceret på fast aftale, mens andre bliver serviceret baseret på timeforbrug.

Lokal tilstedeværelse

”Toyota Material Handlings lokale tilstedeværelse er vigtig for os. Vi har en fast tekniker, der har serviceret os i mange år. Han er faktisk på besøg i dag, hvor han skifter hjul på en truck og samtidig ordner et par andre ting ved nogle af håndløftevognene”, fortæller Ivan Kallesøe og supplerer: ”Vi samler opgaver sammen, så teknikeren Kristian Kjeldsen som regel udfører en stribe serviceopgaver på én gang, når han alligevel er på besøg. Samarbejdet er meget fleksibelt. I dag har vi besøg af teknikeren Kristian, og i morgen får vi besøg af Henrik Sommer Vejlby, der er Distriktschef for Toyota Material Handling og skal rådgive om nyt lagerlayout og muligheder inden for smalgangstrucks”.

Ivan Kallesøe fortæller, at Stantræk aldrig har oplevet et ikke-planlagt nedbrud. Årsagen til det er, at virksomhedens brug af serviceaftalen og de regelmæssige serviceeftersyn forebygger pludselige nedbrud, der kunne forstyrre produktionsflow og kundeleveringer.

Papirløst lager

Stantræks lager er både råvarelager, halvfabrikata og færdigvarelager og fungerer som et lager, kun styret af virksomhedens ERP-system. Når en produktionsmedarbejder har behov for råvarer, taster vedkommende en bestilling ind i virksomhedens papirløse produktionssystem. Det udløser en ordre på lagermedarbejderens skærm, som han eller hun så udfører.

Smalgangslager og førerløse trucks

Der er gang i forretningen og væksten hos Stantræk, og virksomheden planlægger at udvide lagerkapaciteten. ”Vi skal ændre layoutet på vores lager, så vi kan have flere varer på hylderne. I den forbindelse har vi også god nytte af samarbejdet med Toyota Material Handling, der rådgiver os om, hvordan vi kan indrette et nyt smalgangslager, hvor gangene går fra cirka 3 meters bredde til 170 cm”, fortæller Ivan Kallesøe. Det vil også kræve nye trucks, der både kan køre og håndtere varer på de nye smallere gange.

Men ellers er fremtiden klar for Stantræk: ”Vi skal automatisere alle steder, vi kan; og jeg forventer også, at vi indfører nogle førerløse trucks eller AGV’er på et tidspunkt. Vi producerer 16 timer, fem dage om ugen, mens lagermedarbejderne kun arbejder ca. 8 timer fem dage om ugen. Det skaber lidt flaskehalse, hvor varer på vej til lageret i perioder hober sig op. Det er ikke holdbart i længden, og her regner jeg med, at vi skal etablere et automatisk truck-flow”.

Fjern alle