Vi bruger Cookies på www.toyota-forklifts.dk, blandt andet for at forbedre din oplevelse på sitet. OK

Logo Logiconomi

“Logiconomi? Det er den måde vi tænker på”

Forud for CeMAT 2016 svarer Matthias Fischer på spørgsmål om Toyotas drift, selskabets filosofi og om udviklingen hos Toyota siden den sidste messe i Hannover.

I 2014 havde Toyota Material Handling en højt profileret position på pavillon 32 på CeMAT i Hannover. Vi har spurgt Matthias Fischer, selskabets administrerende direktør, hvad Toyota har opnået i Europa siden sidste messe?

Vi har fortsat vores plan, hvilket er at vise den markedsledende position, som Toyota Material Handling Group har globalt, også gælder her i Europa. Vores markedsandel har været konstant stigende, og vi ser nu os selv på samme niveau som de to andre betydende konkurrenter på det europæiske marked. Vi er især tilfredse med, at vi har opnået denne vækst, samtidig med at vi har bibeholdt et solidt indtjeningsniveau – hvilket betyder, at vi kan fortsætte med at investere i produkter og tjenesteydelser, der er specifikt rettet mod de europæiske kunders behov.”

En nøglefaktor markedsudvikling. Fischer har en klar mening om dette: “Vi har set en stærk stigning i markedet siden finanskrisen, og alt tyder på, at markedet fortsat vil stige. Samtidig ser vi, at vores kunder efterspørger fortsatte forbedringer, når det gælder deres materialehåndtering – øget sikkerhed og omkostningsbesparelser – større driftssikkerhed og bedre udnyttelsesgrad, optimeret energiforbrug, højere produktivitet og så videre. Disse områder har vi haft megen fokus på.

Hvad er så Toyotas planer for 2016? Vi spurgte, hvad de besøgende kan forvente af dette års præsentationer på CeMAT og om, hvad der vil være højdepunktet. Matthias Fischer svarede: “Vores pavillon er placeret samme sted som i 2014, og det er ikke muligt for mig at udpege et enkelt højdepunkt på dette års messe. Omfanget af vores udbud er i dag meget bredt, og vi skal leve op til mange forskellige forventninger hos kunderne. Måske er højdepunktet de mange forskellige grader af nytænkning, som vi kan tilbyde.

Nytænkning udtrykkes i vores T-motion præsentation, hvor vi kigger på bedre måder at flytte ting på uden brug af gafler. Automatisering er et hovedemne, med fokus på enkelhed - og vi tager også et kig ind i fremtiden med præsentationen af mange nye truck-koncepter. På den seneste CeMAT præsenterede vi vores smart truck koncept og i år er det udbygget til konceptet Smart Dynamics, der viser de mange ting, som man kan forbedre på baggrund af denne teknologi.

Så hvad betyder det for de besøgende, der gerne vil se de nyeste gaffeltruck? “Vi viser selvfølgelig vores nyeste truck – både lagertruck og gaffeltruck – og et vigtigt aspekt her er, at vi nu tilbyder lithium-ion batterier på modeller i hele serien af eldrevne truck – hvilket gør os markedsførende inden for denne teknologi.” Fischer fortsatte med at fortælle om energi-temaet: “Når det gælder ny energi kan vi tilbyde brændselscelle-teknologi – som er tilgængelig nu.

Toyota Material Handling har brugt ordet ‘Logiconomi’ i præsentationer forud for CeMAT. Vi bad Fischer om at forklare dette: “Det er ganske enkelt vores måde at tænke på – vores filosofi, om du vil. Toyota er kendt for at gå nye veje, og det mest kendte eksempel på dette er Toyota Production System – som vi præsenterer med et lille indslag på CeMAT. Det udgår basis for såkaldt lean-produktion, og vi overfører nu denne måde at tænke på til lean-logistik. Vi ved, at vores kunder ønsker de mest effektive (eller lean-baserede) logistiske løsninger, og at de endvidere ønsker at reducere de samlede driftsomkostninger. Logiconomi beskriver dette meget præcist, og vi har processer med samarbejde med kunder, leverandører og brancheeksperter, hvor vi konstant stræber efter forbedringer, som vi kan udvikle og præsentere på markedet.

CeMAT har i mange år været regnet for den vigtigste begivenhed på det europæiske marked. Vi spurgte Matthias Fischer, hvor vigtig Europa er for Toyota Group som helhed. “Det er muligvis det vigtigste marked, af to grunde. For det første fordi det er det største marked i verden målt på solgte enheder, men også fordi den europæiske tilgang til logistik sætter standarden for resten af verden – når det gælder sikkerhed, produktivitet og effektivitet. Derfor har vi udviklet produkter og tjenester specifikt rettet mod vores europæiske kunder. Det er også en del af årsagen til, at vi fortsætter med at investere i forskning, udvikling og produktion her i Europa. Det forhold, at vi fremstiller 95% af det europæiske salg her i Europa, er et klart tegn på vores engagement i markedet.

Du kan måske også lide

Skygger af en truck

Fremtidens teknologi

Med Smart Logistics og Logiconomi får du løsninger, der anvendes i dag og viser vores vision for fremtiden.

Læs mere >

Fører på lithium-ion truck i varehus

Vores unikke lithium-ion serie

Lithium-ion batterier har vist sig at være 30% mere energieffektive end blysyrebatterier med en betydelig reduktion af CO2 emission.

Læs mere >

Fører bruger BT Optio truck til ordreplukning

Vores produktserie

Tag et kig på vores komplette udvalg af gaffeltruck, reachtruck, palletruck og plukketruck.

Læs mere >

Toyota Production System

Toyota Production System

Vi arbejder med lean-produktion efter et pull-system, hvilket betyder, at vi kun producerer det, der bestilles.

Læs mere >