Toyota Material Handling Europe har løftet sløret for deres seneste pionerarbejde inden for lagerautomatisering: CDI120 er en AGV designet specifikt som pallebærer.
CDI120 er en kraftig, kompakt og intuitiv løsning til horisontal godstransport, der kan føje en ny dimension til enhver lagerdrift. Og den passer gnidningsløst ind i Toyota Material Handling Europes serie af autopilotkøretøjer, hvor den slutter sig til trækkere, palleløftere, stablere, trucks med modvægt og reachtrucks og danner en samlet skare, der kan leve op til stort set alle kunders behov.
Kompakt og omkostningseffektiv
CDI120 blev designet som et automatiserede køretøj fra bunden af, snarere end som en ændring af et konventionelt manuelt betjent køretøj. Det gav mulighed for en komplet gentænkning af mange aspekter af lastbæreren lige fra form til navigerings- og sikkerhedsfunktioner, hvilket giver erhvervsbrugere chancen for at få mest muligt ud af AGV-teknologien.
Det første, de fleste brugere vil bemærke, er, at CDI120 mangler gafler. I stedet løfter den en palle ved at køre ned under den og løfte den op nedefra ved hjælp af en gennemkørselsstation, der sikrer præcis og effektiv lastning af paller på op til 1200 kg hver gang.
CDI120’s meget kompakte design – med indbygget scanner og sensorer i stellet i kombination med et differentielt drevdesign – giver mulighed for effektiv lastning med en gennemkørselsstation, stramme vendingsmanøvrer på stedet og hurtig funktion selv på steder med lavt til loftet.
Under bevægelse kan CDI120 ‘se’ genstande op til 30 meter væk. Kilometertælling og funktionsbaseret lokalisering anvendes derefter til præcis navigation gennem lagerområdet. Lokaliseringsalgoritmen er sofistikeret nok til at tolke ekstra funktioner, der er tilføjet dynamisk til omgivelserne. I mellemtiden sørger Toyotas standard sikkerhedsfunktioner for sikker transport inklusive registreringsfelter foran og til siderne, blå LED advarselslamper samt E-stop.
Vokser med virksomheden
Men funktionerne i en CDI120 gør den til mere end et fritstående køretøj: den arbejder også gnidningsløst som en del af en automatisk flåde af køretøjer, der kommunikerer med andre AGV’er fra Toyota og styringssystemer, der bruger T-ONE softwaren. T-ONE, der er udviklet af Toyota selv, kan integrere og overvåge alt lagerudstyr for at optimere effektiviteten og behandlingstiden.
Det giver operatørerne maksimal fleksibilitet: de kan starte CDI120 transportjobs manuelt (via et lagerstyringssystem eller opkaldsknapper), eller via automatiseret software. Trucks kan konfigureres til forskellige forudindstillede ruter (A-til-B, loop eller som del af en flergrenet tur) og prioriteter, der kan reguleres undervejs for at opretholde et kontinuerligt materialeflow – undgå afbrydelser og maksimere omkostningseffektivitet.
“CDI120 blev designet som andet og mere end bare banebrydende. Et vigtigt mål i udviklingen var at frembringe en omkostningseffektiv palletransportør, der gnidningsløst kunne samarbejde med stablere og reachtrucks – og optimere investeringsafkastet (ROI) for vores kunder i deres transport og stablingsaktiviteter”, forklarede Maria Carlsson – product manager for automatiske køretøjer hos Toyota Material Handling Europe. “Med automatisk ruteplanlægning og gennemførelse i T-ONE er det muligt at opdele A-til-B transport i en mangegrenet opgave, der omfatter forskellige køretøjstyper – for eksempel ved at bruge den omkostningseffektive CDI120 til transporten og den kraftige RAE til stablingen. Det giver ikke blot lederne bedre investeringsafkast, men giver også flere besparelser i forhold til plads og energi.”
“Da T-ONE er let at konfigurere til forskellige flow og driftsomfang, kan CDI120 flåder indsættes fleksibelt og skaleres op og ned med tiden. Virksomhedsejere eller lagerbestyrere kan anvende en ‘big bang’ tilgang til automatisering, eller de kan vælge en mere gradvis overgang – i begge tilfælde giver det dem fordelene ved automatisering uden afbrydelse og i overensstemmelse med deres behov og forretningsprioriteter.”