“Vi er klar over, at vi bliver nødt til at være åbne og at kunne handle hurtigt, når det gælder fremtidige tendenser inden for logistik-teknologi, og samarbejdet med kunder og ligesindede leverandører er meget vigtigt. Det er en løbende proces for os - vi kalder det Logiconomi,” forklarer Matthias Fischer, CEO forToyota Material Handling Europe. Mødet blev afholdt i Sverige på Toyotas hovedsæde og fabrik. Begivenheden samlede førende professionelle inden for logistik fra alle grene af fremstilling, engros- og detailsalg på tværs af 16 europæiske lande. Det faldt sammen med Toyotas R&D præsentation, hvor deltagerne fik et indblik i den nyeste udvikling.
“Samarbejde er altafgørende,” fortsætter Fischer “og vi anerkender behovet for at få værdifulde indspark og tilbagemeldinger fra vores kunder så tidligt i udviklingsprocessen som muligt. Det foregik allerede med europallen, som vi udviklede sammen med de Svenske Jernbaner tilbage i 1940’erne. Det er et godt eksempel på tidligt samarbejde for at eliminere spild i jernbane- og lastvognscontainere. Men dagens tekniske revolution medfører selvfølgelig, at vi arbejder med langt flere muligheder og udfordringer.”
En af kongressens gæstetalere, Dr Patrick Dixon, der er ledende fremtidsforsker, beskrev hastigheden i ændringen af menneskets forventninger. Randall van Poelvoorde gav et indblik i robotteknologi og kunstig intelligens, der er i en rivende udvikling, og President of Volvo Venture Capital, Per Adamsson beskrev, hvordan samarbejde og tekniske partnerskaber har hjulpet Volvo med at udvikle og anvende telematik i biler.
Begivenheden gav deltagerne mulighed for at se på udviklingen hos Toyota inden for automatisering, robotkoncepter fra Toyotas koncernselskab Vanderlande; fremtidige scenarier for materialehåndtering baseret på kunstig intelligens - kendt som ‘A.I. Team Logistics’, samt fokus på energi, herunder de nyeste lithium-ion batteri-teknologier. Telematik var et andet hovedområde, hvor Toyota nu har mere end 50.000 intelligente truck i drift.
Et andet unikt aspekt ved kongressen var muligheden for at se, hvordan automatisering nu indføres fortløbende på Toyotas egne fabrikker for yderligere at forbedre Toyota Production System. TPS er grundlaget for virksomhedens ‘Lean Logistics’ program. “Vi er kendt for vores lean-tankegang,” fortsætter Fischer, “og vi ønsker fortsat at forbedre vores tilgang med fokus på eliminering af spild, forebyggelse af arbejdsulykker og forøgelse af produktiviteten. Denne begivenhed har givet os mulighed for at dele vores idéer, få værdifulde tilbagemeldinger og dele vores lean-tankegang med kunderne.”