TREND: Eltrucken er blevet mere attraktiv end gaffeltruck med forbrændingsmotorer

For 5 år siden kunne vi se, at der begyndte at ske et skift fra motortruck til elektriske truck i segmentet på op til 8 ton. Fordelingen steg siden til ca. 70% elektriske og 30% gas og dieseldrevne. I dag sælges der i perioder helt op til 90% eltrucks. Men hvad har været medvirkende til denne ændring? Vi har spurgt Klaus Jensen, produktansvarlig for Toyota gaffeltruck.

Øget fokus på miljøet

En af de store grunde er selvfølgelig den øgede miljøbevidsthed, der findes ude i virksomhederne, men også ofte krav og ønskemål fra vores kunder omkring udslip og forurening, når der indgås nye handler og kontrakter med kunderne. 
Siden slutningen af 90’erne har man fra EU’s side også forsøgt at begrænse udslippet fra forbrændingsmotorer, dette er sket i etaper, og allerede fra 1. januar 2019 er der kommet yderligere EU-krav om lavere udslip.

Læs mere om vores bæredygtighedsstrategi


Kvaliteten er ligeværdig

I dag designes eltruck til at være et ligeværdigt alternativ til truck med forbrændingsmotorer. Det gælder både ydeevne, styrke, holdbarhed og førerkomfort. Kigger man på en forbrændingstruck, har den oftere større dæk og højere frihøjde for at være mere behagelig, når der køres på dårligt underlag. Førerkomforten med en god og rummelig førerkabine og aircondition, er som oftest et ønske fra kunderne, og nu er det også tilgængeligt på alle eltruck. 

 

Billigere i længden

En eltruck er generelt set dyrere i indkøb end en truck med forbrændingsmotor. Men de relativt lave driftsomkostninger, som inkluderer energiforbrug, serviceomkostninger, gensalgsværdi etc., gør at eltrucken på længere sigt er et billigere alternativ. 
På en 2,5 tons eltruck, som kører ca. 1200 timer årligt, kan man spare omkring 74.000 kr.på en 5-årig periode, sammenlignet med en forbrændingstruck med de samme specifikationer.

 

Lithium-Ion

Introduktionen af Li-ion batterier har gjort eltrucken mere attraktiv til intensiv kørsel og flerholdskift, da man har elimineret batteriskift. Dette betyder, at man ikke behøver hverken laderum eller specielt udstyr til opladning.

Li-ion gør det også muligt at designe batteriet, så det passer til trucken og ikke omvendt. Det giver mulighed for at placere f.eks. 4 celler under gulvet, 2 celler i hver stolpe, 8 celler i modvægten eller 6 celler i sidebjælkerne. Dette gør at trucken kan opbygges, så den passer bedre til kundens behov.

Konklusion
Vi vil fremover se en udvikling for eltrucken, der giver mulighed for endnu bedre tilpasning til kundernes forskellige krav og ønsker om førerkomfort og produktivitet, samtidig med at Li-ion batterierne gør hverdagen lettere for brugerne.

Fjern alle