Vi bruger Cookies på www.toyota-forklifts.dk, blandt andet for at forbedre din oplevelse på sitet. OK

Toyota Logistic design and engineering vindere

Vindere af Toyota Logistic konkurrencen

Hannover, Tyskland, 24. april 2018 - Toyota Material Handling Europe har offentliggjort vinderne af Design and Engineering konkurrencen på pavillon 32 på 2018 CeMAT messen i Hannover. Vindere af første-, anden- og tredjepræmien blev offentliggjort i forbindelse med prisoverrækkelsen.

Logiconomi priser

Logiconomi er det ord, som Toyota Material Handling Europe bruger til at beskrive virksomhedens tankegang - med et mål om at opnå effektive processer, at eliminere spild, maksimere effektiviteten og reducere omkostningerne. Dette opnås gennem innovation og samarbejde med ligesindede partnere.

En del af denne tilgang er Logiconomi student awards programmet, udviklet for at fremme ny, ung og innovativ tænkning inden for materialehåndtering. Dette år fandt Toyota Logistic Design Competition sted for tredje gang, og Toyota Logistics Engineering Challenge blev lanceret første gang.

Ved at tænke imod fremtiden og at lægge vægt på industrielle trends opfordres deltagerne til at medtænke Toyotas arv og innovation til brug som inspiration.

Toyota Logistic Design konkurrencen

Design-konkurrencen blev afholdt første gang i 2014 som et forsøg på at etablere en dialog med unge designere og få friske idéer. Denne tredje udgave vægter tendensen til, at købere ikke alene træffer beslutninger men også køber online i stadig højere grad. E-handel er på vej til at blive det mest almindelige, og derfor er hurtig levering blevet en absolut prioritet, men dette kan være svært at realisere på grund af bagved liggende faktorer såsom trafik.

Med temaet “Package Delivery. Join the revolution” blev design-studerende opfordret til at opgive idéen om en traditionel forsyningskæde og i stedet udtænke en hurtig, bæredygtig og revolutionerende løsning, der fremmer direkte levering og optimerer slutlevering til kunderne.

Det vindende design var AL.PACKER, udviklet af Hannah Rayner og Matt Putman (Loughborough University, UK), en app med en socialt bæredygtig løsning på slutlevering af pakker. Den traditionelle forsyningskæde opgives, og der lanceres en micro-entrepreneur tredjepart, som garanteret accepterer leveringen. Slutkunden kan hente pakken, hvor og hvornår han/hun ønsker det, hvilket forbedrer kommunikation, pålidelighed og tilfredshed mellem de involverede parter. “Denne løsning har en anden tilgang med udnyttelse af tredjeparts virksomhed baseret på sociale netværk, hvorved der opnås en effektiv slutlevering. Løsningen er praktisk og nem at realisere, hvilket gør den kunde-fokuseret,’ udtaler Magnus Oliveira Andersson, Head of Design hos Toyota Material Handling Europe.

Foto fra venstre mod højre: Detlef Rahe, professor på HfK University of the Arts Bremen; Matthias Fischer, President og CEO, Toyota Material Handling Europe; Hannah Rayner, Loughborough University UK Matt Putman, Loughborough University UK; Magnus Oliveira Andersson, Head of Design, Design Center, Toyota Material Handling Europe

 

Andenpladsen gik til CIPS (Combined Infrastructure Parcel Service) udviklet af Paul Pötzelberger og Mohammad Moradi (Kunsthochschule Berlin-Weissensee, Tyskland). Dette koncept tilbyder en alternativ leveringsløsning med brug af offentlige busruter som et underliggende øko-venligt netværk med hurtigere og mere effektiv lokal levering. The Toyota Bee udviklet af David Wolter (Lund Universitet, Sverige) opnåede en tredjeplads med HIVE systemet, bestående af flere mindre BEE enheder og mobile kontrolpunkter, hvor der kan samarbejdes med mennesker, hvilket er en vigtig fremtidig faktor.

Med en rekord på 1312 stemmer går People’s Award til Gamaru, en intelligent fragtløsning indsendt af Edgar Andres Sarmiento (Istituto d'Arte Applicata e Design, Italien).

Toyota Logistic Engineering konkurrencen

Efter succesen med Toyota Logistic Design Competition har Toyota Material Handling taget skridtet videre ved at invitere svenske ingeniørstuderende og nyuddannede kandidater til at udvikle innovative men realisable tekniske løsninger til andet års vindende design: FLOCK. FLOCK udfodrer måden, hvorpå fuldautomatiske løsninger kan samarbejde autonomt, noget der ikke er muligt med gaffeltruck styret af mennesker.

Alle svenske ingeniørstuderende blev opfordret til at komme med nye idéer til navigation og positionering, komponent-samling og funktion, løftemekanismer, energiforsyning samt netopkobling af FLOCK. Kort sagt at slå bro mellem koncept og implementering.

Det vindende design, Woodpecker, afledt af FLOCKs Mother Goose, er den løsning, som juryen efterspurgte. Denne løsning arbejder sammen med Nestlings (efterfølgeren til FLOCKs Ducklings, som varetager horisontal transport) og flytter den leverede last vertikalt. Woodpecker kan også arbejde autonomt og er udviklet til at være bæredygtig og nem at vedligeholde. Løsningen designet af Mattias Barrklev og Oskar Brännström (Linköping Universitet) er kompakt og udviklet meget intelligent baseret på korrekte beregninger, hvor der tages hensyn til det komplette materialehåndteringssystem. “Denne løsning er ikke kun på linje med aktuelle trends såsom automatisering og konnektivitet, men også tæt på at kunne anvendes i industrien. Generelt udtrykker denne løsning Toyotas tilgang meget præcist,” udtaler Magnus Persson, Manager Technology Solutions R&D hos Toyota Material Handling Manufacturing Sweden.

Foto fra venstre mod højre: Terry Unnai, Chairman, Toyota Material Handling Europe; Mattias Barrklev, Linköping Universitet; Oskar Brännström, Linköping Universitet; Magnus Persson, Manager Technology Solutions, R&D Warehouse Trucks Toyota Material Handling Manufacturing Sweden.

Nestling, en realisering af FLOCKs Duckling, er udviklet af Fredrik Engström, Alexander Nilsson og Valdemar Melin (Linköping Universitet) og opnår andenpladsen. Dette lille autonome køretøj transporterer last på gulvniveau og arbejder ved siden af FLOCKs Woodpecker. Dets løftemekanisme er udviklet til at kunne udnytte pladsen effektivt, det er nemt at vedligeholde og kan anvendes sammen med anden teknologi, med vægt på cirkulær økonomi.

Tredjepladsen går til Jonas Dahlgrens (Luleå University of Technology) elektro-mekaniske remdrevne løftesystem. Med et begrænset antal dele, en simpel konstruktion og elmotorer er det nemt at samle og har en effektiv energiudnyttelse.

Du kan måske også lide

Toyota logistik

Fremtidens teknologi

Med Smart Logistics og Logiconomi får du løsninger, der anvendes i dag og viser vores vision for fremtiden.

Læs mere >
Vores tilgang til Logiconomi

Vores tilgang til Logiconomi

En fremtidsrettet tilgang til udviklingen af effektive og økonomiske logistikprocesser, ud fra lean-baseret tankegang, innovation og samarbejde.

Læs mere >
Billede af tekst på et whiteboard

The Toyota Way

Vi ønsker at gøre din materialehåndtering mest mulig effektiv, og derfor arbejder vi efter et sæt af værdier kaldet The Toyota Way.

Læs mere >
Gode kollegaer - Toyota Material Handling

Bliv en del af vores team

Vi stræber altid efter at optimere vores produkter og den måde, vi arbejder på. Og nøglen er at arbejde med mennesker, der er lige så engagerede i logistik og teknologi, som vi er.

Læs mere >