I alt kommer ca. 100 forskellige medarbejdere til at køre de nye stablere og el-pallevogne i både produktionen, pakkeriet og på lageret.
Ulykker med gaffeltruck, stablere og el-pallevogne hvor personer, lagerinventar og varer bliver skadet, er ikke et nyt syn i industrien. Hos Arlas mejeri, Rødkærsbro Mejeri, i nærheden af Viborg, har man også haft sin andel af ulykker og skader. I 2018 oplevede man en ulykke, hvor en medarbejder fik en meget alvorlig fodskade i forbindelse med kørsel med en stabler. Det førte til, at man i afdelingen nedsatte en arbejdsgruppe, som skulle arbejde på at forbedre sikkerheden og gerne helt eliminere ulykker med fodskader i forbindelse med kørsel med stablerne.
Arbejdsgruppens løsningsforslag omhandlede en ny stablermodel og en ny el-pallevogn, som begge er forsynet med faste sider og en låge mellem dem bagtil. Det forhindrer at førerne stiger ud af maskinen, når den stadig kører, og dermed pådrager sig skader på fødder, ankler og underben. Toyota Material Handling, der fik ordren på levering af 18 nye maskiner, ni stablere og ni el-pallevogne, har brugt godt et år på at designe, færdigudvikle, teste og godkende de nye modeller. 16 af maskinerne er allerede leveret.
Hidtil har Rødkærsbro Mejeri, hvor man producerer Mozzarellaost og pizzatopping i treholdsskift, haft en flåde af stablere og el-pallevogne, som tæller maskiner med ståplader og maskiner med faste sider og åben bagende. Fælles for dem er, at man har mulighed for hurtigt at stige op og ned af ståpladen og ud og ind ad bagenden. Det giver traditionelt medarbejderne mulighed for at arbejde hurtigt og effektivt. Men det er netop det som er problemet.
"Når man kører baglæns og bremser ned, tror man simpelthen, at man kan stoppe stableren helt med håndkraft, når man står af, lige inden den stopper helt. Men det kan man altså ikke, fordi den er så tung. Den fortsætter og risikerer at køre ind i medarbejderens underben og fødder. Det har vi set nogle gange både her på mejeriet og på tværs af hele Arla. Men aldrig med så alvorlige konsekvenser som det vi oplevede i 2018". Sådan siger Jesper Pedersen, som er projektmedarbejder hos Arla i Rødkærsbro.
Som han kommer ind på, var der i Arlas hovedkvarter i Viby stor forståelse for arbejdsgruppens løsningsforslag.
"Vi gennemgik hele vores flåde af maskiner, som her i Rødkærsbro tæller både reachtruck, gaffeltruck, stablere og el-pallevogne. Og så analyserede vi de ulykker, vi har haft. Konklusionen var, at fodskaderne udelukkende opstår i forbindelse med brugen af stablerne og el-pallevognene. Ulykkerne opstår hovedsageligt som i det nævnte tilfælde. Men for stablere og el-pallevogne med ståplade er der endvidere en risiko for, at man kan blive mast op mod både pallegods og reoler. Samtidig kan man godt komme til at strække benet uden for stablerens og el-pallevognens bredde og dermed ramme reoler eller gods under kørslen, hvis man er meget uagtsom. Det forhindrer maskiner med faste sider og med lågen bagtil. Nu skal man simpelthen åbne lågen inden man stiger ud", siger Jesper Pedersen.
Han er rigtig glad for samarbejdet med folkene fra Toyota, som gik til opgaven med stor professionalisme. "Vi har haft en konstruktiv og løbende dialog om udformningen at stablermodellen og de egenskaber den skulle have. Hos Toyota ser man også tilbage på forløbet med tilfredshed. Hverken stableren eller el-pallevognen var en del af standardsortimentet og derfor var der flere udfordringer. Vi fik snakket størrelsen og bredden af lågen og de faste sider på plads. Når man derudover lukker føreren inde i kabinen med lågen, opstår der i stablere med mast samtidig krav om flugtvej ad anden vej. Sker der et uheld, når man løfter godset op i højden, skal føreren kunne komme ud. Ellers risikerer man at få godset ned over sig. Da lågen forhindrer flugten, har vi derfor etableret tag på stablerne med mast. Så bortfalder kravet om flugtvej, fordi føreren er i sikkerhed", siger Frank Årup Jensen, som er National Account Manager hos Toyota og har været ansvarlig for projektet med Arla-afdelingen i Rødkærsbro.
Han mener da også at projektet rummer gode muligheder for, at Toyota kan få de nye modeller ind i produktsortimentet.
"Arbejdsulykker med fodskader i forbindelse med stablerkørsel er desværre et velkendt fænomen. Arla har sat det på dagsordenen og har sørget for at vi fik gang i udviklingen af den nye stablermodel, som dæmmer op for problemet. Det satser vi på kan komme andre til gode også", siger Frank Årup Jensen.
Jesper Pedersen er enig og bliver bakket op af afdelingens sikkerhedsrepræsentant, Brian Kaas. "Hovedkontoret har jo været ind over projektet, og de følger det nøje. Derfor er det da også sandsynligt, at man overvejer, at rulle det ud på tværs af afdelingerne", siger Jesper Pedersen.