Constantia Flexibles er en global emballageleverandør med 37 lokationer i 16 lande og mere end 8500 medarbejdere. Virksomheden er nummer to i Europa og nummer tre i verden på markedet for emballageløsninger til farma-, føde- og dagligvareindustrierne. Koncernen omsatte i 2021 for 1,6 milliarder euro og arbejder løbende på at udvikle bæredygtige emballageløsninger. Målet er 100 procent genanvendelige emballager i 2025 og reduktion af drivhusgasser med 49 procent i 2050.
Model: Toyota SAE160 Electric der både kan fungere som AGV og som manuel betjent truck.
Lastkapacitet: 1600 kg.
Masthøjde: 4700 mm.
Vægt inkl. batteri: 1513 kg.
Kørehastighed i drivhjulsretning: 8 km/t.
Støjniveau: Under 70 decibel.
Laser-skannere der sikrer, at AGV’en automatisk stopper ved forhindringer.
Sensorer styrer lastning og losning af paller.
Stregkodeskanner.
”Vores fremtid er automatisering. Så enkelt er det. Constantia Flexibles’ kerneværdier er ‘people, passion og packaging’, og det tager vi alvorligt. Vi går efter at passe på vores medarbejdere og lade dem udnytte deres kompetencer bedst muligt. Derfor indfører vi så meget automatisering og digitalisering, som vi kan. Og Danmark går forrest”, fortæller René Nielsen, der er administrerende direktør for Constantia Flexibles danske afdeling i Ishøj.
Afdelingen i Ishøj er for mindre end ét år siden flyttet ind i en splinterny bygning med produktion, lager og administration. ”Den danske afdeling skal fungere som en rollemodel for resten af koncernen, hvor vi går forrest med nye løsninger. Vi kaster os gerne ud i automatisering, fordi det giver os masser af læring. Det er min erfaring, at når vi får automatiserede løsninger i huset, så giver det organisationen en masse viden, og vi udvikler hurtigt feltet af anvendelsesmuligheder”, fortæller René Nielsen.
Det er baggrunden for, at Constantia Flexibles sammen med Toyota Material Handling har implementeret en elektrisk førerløs truck eller en AGV (automated guided vehicle) på lageret. AGV’en er drevet af et miljøvenligt og energieffektivt lithium-ion batteri og er udstyret med sensorer, der sørger for, at den ikke kan køre ind i nogen eller noget. Den er også udstyret med en fleksibel stregkodelæser, der let skanner stregkoder på de varer, den skal transportere. Virksomheden er allerede i fuld gang med automatisering i produktionen.
”Vi har valgt at navngive AGV’en Bente for at personliggøre den. ’Bente’ er faldet godt til i vores flow. Hun har den store fordel, at hun gør præcis, hvad hun får besked på og hverken mere eller mindre. Det gør hun fejlfrit og utrætteligt uden behov for hviletid, sygedage eller ferie”, fortæller Mette Cochrane-Jakobsen. Hun er Head of Supply and Planning og er en af superbrugerne, der styrer ’Bentes’ arbejdsdag.
”AGV’en har indtil videre ikke den helt store arbejdsbelastning. For os handler det om at høste erfaringer og få etableret et automatiseret flow, så vi kan skalere op til den vækst, vi forventer i fremtiden”, fortæller René Nielsen og supplerer:
”Vi går efter, at vores medarbejdere skal arbejde så vidensbaseret som muligt, og så automatiserer vi de mere rutineprægede og ergonomisk belastende manuelle opgaver”.
Constantia Flexibles Copenhagen er en afdeling præget af medarbejdere med lange ancienniteter. Mange har været ansat i mere end 20 eller 30 år, og en enkelt har fejret 40 års jubilæum.”Vi har gode medarbejdere. Det er vigtigt, og det skal vi gerne blive ved med at have. Derfor passer vi på dem og lader automatiserede løsninger klare ’the red spots’, altså de ensidigt gentagede arbejdsopgaver og de opgaver, hvor der kan være sikkerhedsudfordringer”, fortæller René Nielsen.
Han fortæller, at AGV’en har en hurtig tilbagebetalingstid, fordi den skaber høj fleksibilitet for virksomheden, og fordi den gør virksomheden mindre afhængig af ansættelse af nye kvalificerede medarbejdere, som er en mangelvare.
”Mennesker har en hjerne, lad os udnytte den og så overlade opgaver med at flytte noget fra A til B til en automatiseret løsning som for eksempel en AGV”.
Implementeringen af ’Bente’ er forløbet godt, og Constantias lagermedarbejdere har et gnidningsfrit ’samarbejde’ med hende. ”Toyota Material Handling har været meget tålmodige og har båret os igennem implementeringen af AGV-løsningen. Det bliver ikke den sidste AGV, vi køber af Toyota Material Handling”, fortælle han og tilføjer:
”Jeg forventer, at op mod 80 procent af vores interne transport vil blive automatiseret inden for tre til fem år. Vi forventer at vækste markant de næste år, og væksten skal løftes af automatisering”.
Adgang til viden om din daglige drift, og ydelsen på din truckflåde, er blevet et element af afgørende betydning i alle moderne virksomheder, der benytter en moderat til stor mængde gaffeltruck, palleløftere, stablere m.m. Med den rette viden om din daglige drift, er det muligt at opnå markante besparelser, og forebygge skader.