Coop er den næststørste dagligvareforhandler i Norge. Udover centrallageret (CLog) på Gardermoen har Coop regionale lagre i Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø. Lageret i Trondheim er på omkring 30.000 m² og forsyner mere end 300 Coop-butikker. Pladsen er opdelt i varemodtagelse, frugt og grønt, fryseplads, køleområde, tørvareafdeling, aflæsningsområde og genbrugsstation. I gennemsnit modtager lageret 2.500 paller, 65.000 pakker afhentes og 3.000 paller sendes ud dagligt.
"For tre år siden begyndte vi at vurdere mulighederne for at automatisere vores interne transport," siger Roger Tømmervold, intern logistikchef i Coop. "Vi overvejede alle muligheder og satte os ikke nogen begrænsninger. Vi observerede i alt 17.500 A-til-B-transporter om ugen, som kunne automatiseres, og startede med at automatisere 3.000 af dem," fortsætter Roger. "Vi valgte Toyota Material Handling Norge som leverandør ud af syv mulige kandidater, da de simpelthen gav os det bedste tilbud." Der blev derefter lavet en business case med et ROI på cirka to år.
Karim El-Kelish, Logistic Solutions Manager hos Toyota Material Handling Norge, var meget imponeret over Coop's planlægning: "For at lykkes med et AGV-projekt er det afgørende at kortlægge alle mulige transporter for at få et godt estimat på antallet af automatiserede guidede køretøjer til at udføre alle opgaver."
Ikke kun budget for AGV-hardwaren, men også IT-ressourcer er afgørende i et automatiseringsprojekt som dette. "En AGV er styret helt af et system, og det havde vi simpelthen ikke før", siger Tømmervold. Han tilføjer, at Coop besluttede ikke at anskaffe sig et nyt WMS (Warehouse Management System), men i stedet udvide funktionaliteten af virksomhedens SAP og fortælle lastbilerne, hvor de skal hen, når de kører gennem scannerportalen. "For udgående varer har vi nu et godt system, der reducerer peaks og forbedrer den konstante varestrøm."
Truck primære opgave er at transportere de cirka 3.000 præfabrikerede paller om ugen. Autopiloterne henter varerne ved varemodtagelsen, går gennem en scannerportal og videre til aflæsningsfeltet. I løbet af weekenden afsendes en endnu højere kapacitet, men de skiftende farver på AGV-banerne på skærmen sørger for, at de aktiverede opgaver forbliver let synlige.
Roger Tømmervold erkender, at implementeringen af de fem automatiske guidede køretøjer krævede en del planlægning for at begrænse kaosset. Over 210 gaffeltruck kører på lageret, så naturligvis var gaffeltruckførerne lidt tøvende over for de selvkørende køretøjer i denne intense operation. Med tiden har gaffeltruckførerne lært AGV'ernes køremønster og adfærd. Det betyder, at AGV'erne kan køre deres faste ruter frit midt i en sværm af manuelle truck på en sikker måde.
AGV-specialisten træner arbejdsstyrken, så alle kan arbejde med autopiloterne på daglig basis og tildele dem opgaver. På den måde fik medarbejderne ejerskab til dem og accepterede dem som et værktøj. Det er vigtigt at bemærke, at AGV'erne ikke har resulteret i nogen nedskæringer af den hurtige arbejdsstyrke, men reduceret behov for at ansætte vikarer i spidsbelastningsperioder.
Lageret i Trondheim har så mange Toyota-truck i drift, at Toyota har et værksted med egne teknikere på stedet. AGV'erne, Autopiloterne fra Toyota, er bygget baseret på standard lagertruck, hvilket gør det muligt for de almindelige teknikere at hjælpe med service. Derudover har Toyota Material Handling Norge centrale automatiseringsspecialister, der kan foretage fjernfejlfinding eller foretage kundebesøg. Hege Sandanger, projektleder i Coop, oplyser, at ledelsen viser stor interesse for AGV'er. Roger Tømmervold ønsker at øge mængden af AGV'er på deres lokation i Trondheim, da mange flere opgaver kan automatiseres der: "Takket være den tilstrækkelige løftehøjde og kapacitet på de automatiske stabletrucks har vi fleksibiliteten til at give disse truck yderligere opgaver i tilfælde af ændringer."
(Den fulde business case blev offentliggjort i det norske fagblad Logistikk & Ledelse (Logistik & Ledelse) nr. 1-2019.)