JTJ Sonneborn Industrie GmbH, beliggende i Sonneborn, Tyskland, producerer træ- og plastvinduer i høj kvalitet for VELUX Group, beregnet til det tyske marked og til eksport til andre europæiske lande. Virksomheden arbejder konstant med kvalitetsforbedringer, har en meget moderne truckflåde, et samlet areal på ca. 230.000 kvm og benytter den nyeste fremstillingsteknologi. Det resulterer i en høj produktivitet. I 2018 blev det europæiske centrallager flyttet fra Kolding i Danmark til Sonneborn i Thüringen, den største restrukturering, som VELUX har foretaget indtil nu. Dette var en enorm udfordring for både medarbejderne og maskiner. For at øge overskuelighed og transparens blev alle truck- og driftsdata samlet i Toyotas flådestyringssystem I_Site.
Siden 2018 har Toyota Material Handling udstyret alle lagertruck med en telematikenhed, der kan overføre relevante data til I_Site. På denne måde kan VELUX måle ydelsen og udnyttelsen af deres truck, samt effektiviteten inden for nøgleområder såsom omkostningsstyring og sikkerhed.
90 logistikmedarbejdere sikrer, at alt kører effektivt i Sonneborn. Mange af dem er nye og har behov for undervisning for at kunne betjene specialudstyret og undgå beskadigelse af reoler, gods og trucks. Det er krævende at håndtere vinduerne og udstyret. Men de ansattes sikkerhed er det vigtigste. “Velux har sat sig det såkaldte Vision Zero som mål, hvilket betyder en fuldstændig forebyggelse af arbejdsulykker,” udtaler Jan Driessen, Director ECW (European Central Warehouse).
Toyota I_Site flådestyringssystemet understøtter dette. Ved at overvåge alle gaffeltruck kan VELUX udnytte alle føreres arbejdskraft optimalt samt tilbyde yderligere undervisning. Gaffeltruckens hastighed kan reduceres for at undgå ulykker. Hvis der skulle ske noget, sender trucken data fra påkørselssensorerne med tydelig angivelse af dato og tidspunkt. Så man kan reagere med det samme i tilfælde af en ulykke.
Specialkøretøjerne, der er specielt tilpasset til VELUX, blev også flyttet fra Kolding til Sonneborn. De er praktiske, fleksible, agile og kan anvendes sammen med en specialkran. “Maskinerne er specielt tilpasset til vores følsomme varer, som palleteres eller transporteres i kuber, en særlig emballeringsmetode til vinduer,” forklarer Jan Driessen.
Alle truck i Sonneborn - også tredjeparts truck – er Toyota “Smart Trucks”, hvilket betyder, at de er udstyret med telematik-teknologi, der sender alle relevante truckdata til I_Site. Målet er at undgå spild i form af uudnyttede gaffeltruck og at reducere fejl og skader.
“Vi arbejder i 3 skift. I gennemsnit forlader 800 kbm varer lageret hver dag, hvilket svarer til ca. 25 lastbiler. Og 18 til 20 kommer ind,” siger Driessen. Med en så høj cirkulation er pålidelighed meget vigtigt. Og selvfølgelig er omkostningerne også en vigtig faktor. Der er megen aktivitet i byggesæsonen, hvor alle gaffeltruck er i brug døgnet rundt.
Om vinteren er det til gengæld vigtigt at have styr på udnyttelsen af truck. Med I_Site kan VELUX se, hvor længe en maskine har været i brug, hvilket forbedrer procesplanlægningen. På denne måde kan der kompenseres for spidsbelastninger og fald i kapacitetsudnyttelsen.
Det europæiske VELUX centrallager har 43 gaffeltruck forbundet med I_Site. “De data, der indtil videre er indsamlet af I_Site, viser tydeligt, at vi er blevet bedre til at udnytte vores truck og dermed er blevet mere effektive,” bekræfter Patrick von Bismarck, leder af ECW centrallager-afdelingen. “Vi har sågar kunnet optimere vores flåde og har derfor taget fire truck ud af drift. De kan nu bruges som back-up, når det er nødvendigt.” Løsninger med korttidsleje fra Toyota gør dette muligt.
En Toyota servicetekniker søger for, at virksomhedens gaffeltruck kører så optimalt som muligt under fuld belastning. “Selvfølgelig kan noget gå i stykker,” siger Jan Driessen, “Men så skal det også repareres i en fart. Derfor har vi teknikere fra Toyota Service her på virksomheden næsten hver dag, hvilket også er nødvendigt. Vi arbejder i døgndrift.”
Det tætte samarbejde med Toyota Material Handling blev etableret for mange år siden i Danmark. Og ved at integrere I_Site optimeres det løbende.