14 nye Lithium-ion-drevne lagertruck hos H.P. Therkelsen i Padborg

Lithium-ion-drevne lagertruck indtager H.P. Therkelsens lager

14 nye Lithium-ion-drevne lagertruck fra Toyota sørger for, at H.P. Therkelsen i Padborg får en omkostningseffektiv og fleksibel drift med hurtig opladning og pladsbesparelser til følge.

 

 Fakta & tal om H.P. Therkelsen

  • Virksomhed: H.P. Therkelsen
  • Placering: Padborg
  • Industri: Håndtering af frosne og ferske fødevarer til detailhandlen.
  • Lager: Rundede 5,4 millioner kolli og 1,3 millioner paller.

H.P. Therkelsen råder over 45 maskiner til den interne varehåndtering på lageret i Padborg. Flåden består af henholdsvis palletruck og platformstablere. Og de har travlt. Rigtigt travlt. Logistikvirksomheden, som er specialist i håndtering af frosne og ferske fødevarer til detailhandlen, oplever nemlig vækst og stigende varemængder. For at effektivisere produktionen er H.P. Therkelsen derfor i gang med en omlægning af truckflåden, og med rådgivning fra distriktschef Troels Kay fra Toyota er de kommet frem til at løsningen er, at man i fremtiden vil køre med Lithium-ion-batterier i stedet for blysyre-batterier. Det giver nemlig en lang række fordele. Den 101 år gamle logistikvirksomhed har indtil videre fået leveret 14 nye maskiner, som består af både platform dobbeltstableren, SPE 200D, og palletrucken, LPE 250, fra Toyota Material Handling.

Et kritisk element

I hele 2019 rundede 5,4 millioner kolli og 1,3 millioner paller H.P. Therkelsens lager i Padborg. Det er varemængder som stiger fra år til år, og derfor har virksomheden behov for materiel som kan klare opgaverne på lageret.
”Vi bliver målt på vores effektivitet og på vores evne til at levere varerne til kundernes butikker på de aftalte tidspunkter. Varehåndteringen er et kritisk element. Og netop i forbindelse med de stigende godsmængder har det været nødvendig at fremtidssikre driften og de interne transportprocesse” siger Brian Seest-Hirschel, som er terminalchef hos H.P. Therkelsen.

Sjatladning giver god mening

I logistikvirksomheden kører man toholdsskift i produktionen og er dagligt i gang i cirka 20 timer. Med omlægningen til Lithium-ion-batterier kan man oplade maskinerne langt hurtigere end det er tilfældet med de øvrige lagertruck.

- De nye truck kan både lade op i de fire timer, hvor de ikke kører, og kan samtidig også sjatlade alt efter behov. Det giver en enorm fleksibilitet i forhold til maskiner med bly-syre-batterier, som jo helst skal aflade helt under truckkørslen og herefter lade helt op for både at kunne yde maksimalt og for ikke at beskadige batteriet. Det tager adskillige timer og betyder, at vi enten skal tage truck ud af produktionen for at lade dem op eller anskaffe ekstra batterier. Vi er kommet til et punkt hvor det ikke er opimalt. Vi kan ikke undvære truck i driften. Og investeringen i en overkapacitet af både ekstra stablere og ekstra batterier er omkostningsfuld samtidig med, at truck som holder stille ikke er værdiskabende, siger Brian Seest-Hirschel.

Billigere med Toyotas egne batterier

Opladning af bly-syre-batterier kræver også en del plads ved ladestationerne til både truck og ekstrabatterier. Samtidig lægger batteriskiftet beslag på både tid og kræfter hos medarbejderne, som bliver udsat for tunge og skæve løft. Det er altså her de nye truck med Lithium-ion-batterier gør en stor forskel.

Investeringen i Lithium-ion-drevne stablere og palletruck gør det meget nemmere at holde momentum i driften. Medarbejderne sjatlader dem blandt andet i pauserne, så det passer i forhold til driften. Samtidig benytter maskinerne Toyotas egne Lithium-ion-batterier. Det har gjort den samlede løsning billigere i forhold til køb af maskiner fra en leverandør, som er afhængig af batterier fra en anden part.

Kontakt os

Pladsbesparelser fulgte med i købet

Brian Seest-Hirschel kommer ind, på at H.P. Therkelsen har haft et rigtigt godt samarbejde med Toyota, som har bidraget med værdifuld sparring og rådgivning i forbindelse omstillingen af driften til Lithium Ion-drevne lagertruck.

”Vi har i fællesskab lavet masser af beregninger, og vi har endevendt rigtig mange scenarier. Det er altså endt med en optimal løsning, som er omkostningseffektiv, og som samtidig gør os i stand til at løse opgaverne med de stigende varemængder. En af sidegevinsterne ved de nye lagertruck er, at de er kortere end de traditionelle stablere og palletruck. Det gør dem mere manøvredygtige og betyder, at vi opnår pladsbesparelser, da vi kan placere reolerne tættere. Samtidig kan vi placere og montere ladestationerne på strategiske steder. Giver det bedst mening at lave strømudtag ved ramper eller andre områder, hvor stablere og palletruck ofte holder i kortere eller længere tid, er det en mulighed” fortæller Brian Seest-Hirschel.

Nedetid er et ’No-go’

Han kommer ind på at Toyotas serviceordning også er et af de parametre, som gør hele aftalen om de nye maskiner meget tryg.

”En stor del af vores nuværende stablere og lagertruck er leveret af Toyota. Og vi har altså vænnet os til at serviceydelserne er i topklasse. Har vi behov for et par ekstra lagertruck på korttidsleje, når der er rigtigt travlt i højsæsonerne, leverer Toyota fra dag til dag. Samtidig fungerer service og reparationer af maskinerne upåklageligt. Driftsstop, nedetid og maskiner der holder stille, er et ’no-go’ her på adressen. Sker der et uheld, som kræver en mekaniker, stiller Toyotas servicefolk inden for maskimalt to timer og ofte endnu hurtigere. Hele setup’et med både salg og service kører utroligt professionelt og vi ser frem til, at resten af vores flåde af lagertruck bliver erstattet med Lithium-ion-drevne maskiner”, siger en tilfreds Brian Seest-Hirschel.

Artiklen er skrevet før COVID-19.

Serviceaftale

Vi kan hjælpe dig med at skræddersy en servicepakke, så den passer præcis til dine behov. Alternativt kan du kan vælge en af vores 3 servicepakker.

I_Site mobil

I_Site flådestyring

I_Site opkobler din flåde af trucks, indsamler data og giver dig et overblik over aktuelle hændelser, og du får besked om, hvordan du kan optimere din drift.

12 grunde til at købe Toyota-palleløftere

Vores palleløftere har sat standarder i styrke og ydeevne i over 60 år. Oplev holdbarheden, når du vælger en palleløfter fra Toyota. 

En leverandør til hele løsningen

Hos Stadsing er man rigtig godt tilfreds med samarbejdet med Toyota og leverancen af reolsystem, smalgangstruck og de seks nye palletruck.
- Det betyder at vi kun har skullet snakke om hele løsningen med en enkelt leverandør. Det har været er nemt og overskueligt, og så det også været en måde at spare tid og ressourcer på for os. Samarbejdet med konsulenter og serviceteknikerne fungerer upåklageligt. Har vi spørgsmål om ændringer til reolsystemet eller skal maskinerne skal have et tjek, tager vi dialogen med Toyota og får hjælp med det samme, siger Henning Kirch Jørgensen.

Fjern alle