Skiftet fra diesel til eltruck, en let rejse for Beijer Bygg

Det svenske byggematerialefirma, Beijer Bygg, søger konstant mere bæredygtige og effektive løsninger. Beijer sigter mod at erstatte alle sine dieseltrucks med Toyota elektriske gaffeltrucks inden 2023.

Om Beijer Bygg

Beijer Byggmaterial AB er Sveriges største helejede byggemarkedskæde med 110 byggemateriale- og fliseforretninger over hele Sverige. De leverer byggematerialer, værktøj og tjenester af høj kvalitet til både private og professionelle håndværkere.

Fakta & tal

Firma: Beijer Byggmaterial AB

Lokation: 110 afdelinger over hele Sverige

Branche: Bygge- og materialebranchen

Trucks: Toyota lejetruck

Mål: 100% elektriske truck inden 2023

Beijer Bygg har altid været førende inden for sin branche, når det kommer til bæredygtighed og arbejder konstant på at finde smartere og mere effektive løsninger. Beijer sigter mod, at alle dieseltruck i virksomhedens afdelinger skal være erstattet inden 2023.

I efteråret 2019 blev der indgået en aftale med Toyota Material Handling Sverige om at erstatte alle dieseltruck med elektriske truck og overtage det overordnede ansvar for service. Inden 2021 var 87% af alle truck erstattet med elektriske truck. "At gå fra diesel til el har været en overraskende nem rejse," siger Henrik Ehrengren, logistikdirektør hos Beijer. Det var en central beslutning, der først og fremmest var baseret på Beijers bæredygtighedsmål, men også på et arbejdsmiljøaspekt. El er mere støjsvagt, lugter ikke og er pålideligt. Diesel er mere besværligt, da der altid er risiko for lækage ved tankning. På mange afdelinger, hvor vi også har kunder, der færdes i samme miljø som vores trucks, har det gjort en stor forskel, da vi undgår udstødningsgasser og den høje støj.

Tøven i starten, overbevist efter at have kørt truckene

Nogle var tøvende over for skiftet, især i det nordlige Sverige, hvor de var bekymrede for, om batterierne ville holde i kulden, om den elektriske truck ville holde hele dagen, og hvordan de skulle holde trucken varm i pauserne.

Henrik mener, at de spørgsmålstegn, der var i starten, forsvandt, da de elektriske truck var på plads og begyndte at blive brugt. De, der har kørt dieseltruck og skiftet til el, vil bestemt ikke tilbage. At kunne teste med demotruck, så enhver, der var tøvende, kunne køre selv og mærke forskellen, var vigtigt. Om natten oplades truckene indendørs, så de kan køre problemfrit hele dagen. Og med kabinerne på Toyotas gaffeltruck kan førerne komfortabelt arbejde i kolde forhold.

Yderligere forbedringer af flåden

Ud over den holistiske tilgang med lejeløsninger og service hjalp Toyota også Beijer med at slanke truckflåden på flere afdelinger og fjerne de gamle, ubrugte truck. At aftalen omfatter opfølgning og overordnet kontrol af hele truckflåden var en vigtig faktor, siger Henrik.

  • Toyota opkøbte mange truck, hvilket har gjort det lettere for os. Dette betød også en højere udskiftningsrate af truckene.
  • Samarbejdet med Toyota Material Handling gav os større kontrol over truckflåden takket være Toyotas flådestyringssystem "I_Site", som truckene er forbundet til.
  • Skiftet til elektriske truck reducerede vores driftsomkostninger i betragtning af de høje dieselpriser det seneste år.


Skiftet til elektricitet førte ikke kun til et bedre arbejdsmiljø for dem, der arbejder udenfor i gården, men også for vores kunder har skiftet gjort en stor forskel. I dag er det lettere at tale med kunderne, da miljøet generelt er meget mere støjsvagt. En stor fordel.

Udforsk vores udvalg af elektriske gaffeltruck
Fjern alle