Fakta & tal
Køkkenet er omdrejningspunktet i mange hjem. Der er da heller intet som et velfungerende køkken, som er både nyt, indbydende og funktionelt og er lavet af de bedste materialer. Med et væld af muligheder for at vælge lige netop de elementer og det design, der passer til ens behov, er der da også blevet rift om nye køkkener. Det mærker man hos Kvik, der designer, producerer og forhandler køkkener. Med stigende efterspørgsel er der pres på i såvel produktion som på lageret og i processerne med håndteringen af de mange varer. Derfor har Kvik effektiviseret den interne transport med to automatiske truck fra Toyota Material Handling.
De to førerløse truck, Automated Guided Vehicles, eller AGV’er i daglig tale, løser to opgaver. Dels kører de paller med indkomne varer til mellemvarelageret og dels kører de varer herfra til produktionen.
- Indkomne palleterede varer fra vore leverandører bliver placeret i nogle bestemte afhentningsbaner efter leveringen. Det aktiverer AGV’erne, som henter varerne og kører dem til mellemvarelageret. Vi skal hverken dedikere bestemte folk til opgavene eller afvente at medarbejdere, der laver andre ting, får tid. Varerne bliver afhentet med det samme og hober sig ikke op. Det fungerer helt perfekt og sørger for at vi får frigivet hænder til andre opgaver, siger Søren Thomsen, som er chef for lageret. Når varerne ankommer til mellemvarelageret bliver de også her placeret i baner beregnet til lagervarer. Lagermedarbejderne tager over og de indlagrer varerne med stablere og reachtruck.
- De plukker dem ligeledes og stiller dem klar i afhentningsbaner, hvorefter AGV’erne kører dem til produktionen hvor vi falser, høvler, laminerer, lakerer og forædler dem på anden vis, så vi får færdige varer i sortimentet.
Fra Vildbjerg distribuerer Kvik færdigproducerede køkkenelementer til de godt 150 Kvik-butikker i hele verden. Butikkerne sælger både hele køkkener, enkelte køkkenelementer og låger og hylder. Butikkerne modtager på forskellige ugedage hver især varer fra Kvik en gang om ugen. Det betyder, at seks til ni lastvognslæs hver dag forlader adressen i Vildbjerg med kurs mod alle egne af Europa.
Søren Thomsen har ansvaret for at logistikprocesserne og håndteringen af varer er så effektiv som mulig, lige fra de ankommer og til de forlader virksomhedens produktionsfaciliteter. Den vækst Kvik har oplevet de seneste fem år, har skabt behov for optimering af vareforsyningen internt i produktionen.
- Alene de sidste par år har vi haft en vækst på lidt over 25 %. Det stiller krav til de interne processer og de fysiske rammer, så vi kan absorbere væksten. Allerede for fem år siden opførte vi en ny hal og nu har vi så atter justeret driften med AGV’erne, så vi klarer den stigende efterspørgsel. En af problemstillingerne er jo, at der skal flere varer igennem systemet uden at vi hverken udvider arealet, øger antallet af pallepladser eller ansætter flere lagermedarbejdere. En effektivisering af driften var helt afgørende og vi mente, at en delvis automatisering af varehåndteringen kunne løfte opgaven, siger Søren Thomsen.
Det har vist sig at holde stik. Søren Thomsen kommer ind på at løsningen med de to AGV’er har givet effektiviseringsgevinster på op til 20 % samtidig med, at tilbagebetalingstiden for løsningen er på under et år. Det er tre år siden man afsøgte markedet for løsninger og så småt startede dialogen med Toyota om et muligt automatiseringsprojekt.
- For et år siden trykkede vi så på knappen og sagde ja til en løsning. Vi har lavet masser af analyser både før og efter og har målrettet arbejdet på en realisering af ideerne om automatisering. I den proces har sparringen med Toyota været både frugtbar og konstruktiv. Der har været fuldt fokus og masser af entusiasme fra både projektledere og konsulenter, siger Søren Thomsen.
De førerløse truck, af modellen Toyota BT Staxio SAE, kører på en 84 måneders operationel leasingkontrakt med fuld service. De navigerer med et GPS-system og benytter laser og reflektorer i et fastlagt layout, men er altså ikke integreret med WMS.
- Lagermedarbejderne som indlagrer og plukker varerne, scanner varerne ligesom man gør før og efter produktionen. På den måde er der styr på dem. I første omgang har automatiseringen handlet om at løse en triviel opgave med at flytte gods fra a til b. Det er lykkedes til fulde, og vi bliver bedre og bedre til at bruge systemet i forhold til at få mandskab frem til indlagring og pluk og til produktionen, når AGV’erne flytter varer. Med tiden satser vi på at integrere AGV’ere i vores WMS, så de også kan indlagre og plukke varerne. Det vil gøre os endnu mere effektive. Den dialog er vi så småt i gang med sammen med Toyota. Både det partnerskab vi har udviklet og den historik vi har opbygget gør, at vi kan komme grundigt ned i detaljerne og få alle ting på plads. Det er enormt værdifuldt og hjælper os til at følge med både stigende efterspørgsel og større krav om konkurrencedygtighed, siger Søren Thomsen.