74-årige John Bergmann Jensen startede i gaffeltruckbranchen i en tid hvor maskinerne var modstandsstyrede og hvor man stadig omdannede benzintruck til gastruck ved at eftermontere gasanlæg på maskinerne. Og så skulle man også skifte en masse olie, skifte stumper og i det hele taget prøve sig en del frem for at finde fejlene, når noget ikke virkede. Reparationer og service på 70’ernes og 80’ernes motortruck tog da også noget længere tid end et servicetjek, et skift af printkort og opfølgning på fejlkoder tager i dag. Men tingene blev lavet, for det gjaldt jo dengang, som nu, at en gaffeltruck som holder stille, ikke skaber værdi for kunderne.
Dermed har John Bergmann Jensen også set og oplevet hvordan hele tilgangen til metieren har ændret sig. Der er sket noget siden det hårdere slid med maskinerne, og servicevogne proppet til randen med reservedele var helt normalt. Samtidig var udluftning på de lagre hvor gas- og dieseltruck også kørte en mangelvare, og det lovpligtige årlige eftersyn af maskinerne eksisterede endnu ikke.
- I de seneste 10 til 20 år er der sket en rivende udvikling. Motorteknologien har ændret sig, løft, tilt og andre dele af varehåndteringen med trucks er blevet forbedret. Ergonomien for truckførererne ligeså. Elektriske trucks bliver større og større og batteriteknologien bliver også videreudviklet, som vi har set det med eksempelvis Lithium Ion-batterierne. Her mener jeg nok, at jeg har været god til at følge med tiden og de ændringer den har budt på, når det drejer sig om reparationer og servicering af kundernes maskiner. Jeg har i hvert fald set lidt af hvert og har kørt land og rige rundt for at reparere og servicere en masse spændende kunders gaffeltrucks, siger John Bergmann Jensen.
John Bergmann Jensen er udlært automekaniker, og det var efter endt militærtjeneste at han i 1971 via en af hustruen Ruths kollegaer kom i kontakt med en gaffeltruckforhandler, som manglede en montør og servicetekniker. Siden arbejdede han hos endnu en truckforhandler inden han i 1997 blev ansat hos Heden Gaffeltruck. Han fulgte med da ’Heden’ blev til Dantruck-Heden, og var stadig at finde i folden, da virksomheden blev til Dantruck i 2008. I 2016 var løbet kørt for den på det tidspunkt eneste danske producent af gaffeltruck. Toyota overtog kunderne og de 25 serviceteknikere. Heriblandt også John Bergmann Jensen, som med det samme følte sig hjemme hos den nye arbejdsgiver.
- Der blev taget utroligt godt imod os og det var faktisk en rigtig fin oplevelse. Vi blev hjulpet godt på vej og introduceret til hele Toyotas brede portefølje af meget forskellige truckmodeller, som jo tæller alt fra pallevogne til de stor Kalmartruck og nu også de førerløse truck, AGV’erne.
John Bergmann Jensen oplevede endvidere, at Toyota benyttede sig af hans lange erfaring med at servicere og reparere gaffeltruck hos en lang række forskellige kunder. Som han forklarer, er truckmontøren og serviceteknikeren ofte virksomhedens ansigt udadtil og den person, som kunderne har mest kontakt med.
- Derfor er godt humør og åbenhed vigtige egenskaber. Det kommer man meget langt med, også i livet generelt. Og så skal man altså kunne fikse problemerne. En sjælden gang kan der opstå problemer, fordi en kunde har en truckflåde med forskellige brands eller har en truck med en fejlkode, som ikke er helt nem at identificere. Her gælder det om at undgå panik. Man kan så blive nødsaget til at ringe til den interne support, som kan guide en igennem de lidt mere usædvanlige sager. Det har de godt styr på hos Toyota, og så længe man bevarer roen, skal det nok gå, siger John Bergmann Jensen med et smil.
Han mener da også selv at han med skiftet til Toyota kom til at spille på et storhold efter i en årrække at have været ansat hos nogle af de mindre. Ud over de faglige udfordringer med nye og anderledes trucks, bød skiftet også på en lidt anden kultur hvad ’papirarbejdet’ angik.
- Toyota var ret tidligt ude med elektroniske og it-baserede systemer til både arbejdsopgaver, fakturering, varebestilling og andre ting. Ligesom de også i et stykke tid har haft flådestyring på programmet. Det var forholdsvis nyt for mig, da jeg startede. Men også her blev der taget godt hånd om sagerne. Vi fik en række intro-kurser i systemerne og så var man hos Toyota klar over, at det var en rigtig god ide, at de unge mekanikere under oplæring kørte med de lidt ældre. De unge kan trække på vores erfaring og tekniske viden og vi kan hjælpe dem med kundekontakten. Samtidig har de unge jo godt styr på it-baserede systemer. De er skarpe, når det gælder brug af PDA’er, bærbare computere og mobiltelefoner. Her har jeg fået uvurderlig hjælp til brug af den nye tids hjælpemidler. På den måde supplerer makkerparrene hinanden godt og gør hinanden gode.
De elektroniske systemer og it-teknologi bliver brugt meget målrettet hos Toyota. I ’gamle’ dage kørte serviceteknikerne eksempelvis med alverdens reservedele i bilerne i tilfælde af at der blev brug for dem. Det er en saga blot og har været det i en del år hos Toyota.
- Førhen var det kunden som ringede og bestilte tid til service hos teknikeren. I dag er det jo mig som bestiller og booker tid hos kundens truck i forhold til de intervaller der ligger i systemet, blandt andet med henblik på det lovpligtige årlige eftersyn. Vi har tilgang til data på maskinerne og ved hvad der skal laves. På den måde er det nemmere at forecaste med henblik på de reservedele, som vi skal bruge og på den måde få dem bestilt hjem til tjekket. Det sparer os for store lagerbeholdninger og reducerer dermed nogle omkostninger. Samtidig slipper vi for at køre i biler, som ligger meget tungt på vejen, siger John Bergmann Jensen.
Selvom det er vemodigt, ser han frem til at gå pension. Tidspunktet efter 50 år som gaffeltruckmontør er det helt rigtige, og han ser frem til at bruge mere tid med både hustruen og børnebørnene.
Hans chef hos Toyota, Kristian Pedersen, som er servicechef for Sydsjælland, har da også været rigtig glad for samarbejdet.
- John har altid haft et sprudlende humør og han har kunnet tale med alle mennesker. Det er guld værd i vores branche, hvor gode kunderelationer betyder rigtigt meget. Samtidig har han været god til at omstille sig til de nye tider og lære både de nye trucks og nye teknologier at kende. De seneste år er der sket en stor udvikling af eltruck. De bliver større og mere komplekse. Her har John fulgt godt med. Og så har vi stadig en del kunder, som benytter ældre truck. Nogle steder kører disse trucks ikke nødvendigvis i treholdsskift og de holder dermed i rigtig mange år. Det kræver serviceteknikere med snilde og sans for den lidt ældre mekanik og motorteknologi. Johns egenskaber og kompetencer har været med til at fastholde mange af de kunder, som sidenhen også er skiftet til nyere trucks. Vi har været utroligt glade for samarbejdet, siger Kristian Pedersen.
Er din truck brudt sammen?
Fortvivl ikke - vi er her for hjælpe dig:
Ring 47 337 916, Chat med os eller Book service via formularen.