VNA-truck (Very Narrow Aisle) er designet specielt til genopfyldning og ordreplukning i lagre og distributionsområder med høj densitet. Høj densitet betyder, at mere kan lagres ved blot at indsnævre gangbredden, hvilket hjælper med at maksimere lagerpladsen. Størstedelen af Toyota VNA-serien leveres med et knækstyret chassis, hvilket gør denne serie med sin fremragende stabilitet og manøvredygtighed perfekt til arbejde i meget smalle gange.
At køre i smalle gange og løfte til forhøjede højder er ikke et let job. Operatører skal være ordentligt uddannet, når de arbejder under disse krævende forhold. Heldigvis kan de regne med en række værktøjer og funktioner til at støtte dem gennem hele deres vagt.
Personal Protection System (PPS) er en funktion, der gør det muligt for trucken at sænke farten, før den standser helt, når den møder en forhindring på sin vej og tager over for chaufføren. PPS består af to sikkerhedsscannere, en foran og en bag på trucken.
Især når man arbejder i højden, har føreren begrænset synlighed på jorden nedenfor. Scanneren foran trucken opretter 2 zoner, en advarselszone og en stopzone, for at hjælpe chaufføren med at undgå mulige kollisioner i gangen.
Førerergonomi er en prioritet. Operatører bruger mange timer om dagen i disse truck. Et behageligt sæde og intuitive betjeningselementer med farve-touchscreen gør betjeningen af Toyotas VNA-truck behagelig. Integreret pre-op check og smart adgang giver en nem og sikker opstart. Situationsbaseret information indsamles for at øge produktiviteten og garantere sikker drift.
Det kompakte førerhus gør det nemt for førerne at stige af og på trucken og arbejde oprejst, hvis de ønsker det, hvilket øger deres produktivitet.
Den energi, der kræves for at løfte kabinen og belastningen på BT Vector-serien, reduceres op til 35% af Toyotas Advanced Lifting System (ALS). Et afbalanceret løftesystem, hvor gastanken er forbundet til en hydraulisk cylinder, danner et helt lukket sløjfesystem. Præcis elektronisk styring garanterer problemfri og jævn drift.
Energi, der omdannes til nitrogen, komprimeres, mens førerhuset sænkes, hvilket opbygger gastryk. Den energi, der lagres som komprimeret gas, bruges derefter til at hjælpe den næste løftebevægelse. Som et resultat arbejder den hydrauliske løftemotor på at løfte lidt mere end
vægten af selve lasten, hvilket sparer energi. Gafler og mast løftes
takket være udvidelsen af nitrogengas.
Ved at programmere pallepladserne i trucken beregner Toyotas VNA-truck den optimale rute fra punkt A til B og tager den mest effektive rute. BT Vector tilpasser sin kørehastighed ved at køre hurtigere i en lavere højde og langsommere i en øget højde. Dette resulterer i lean-drift, reducerede cyklustider og markant forbedret produktivitet.
VNA-truck fra Toyota justerer kørehastigheden takket være gangindikationsmærker. I begge ender af midtergangen, hvor kontrol i gangene er ekstra vigtig, decelererer trucken sikkert, mens den bruger maksimal hastighed langs midten af gangen. Dette er takket være gangindikatorerne AEB (aisle end braking) og AES (aisle end stop).
Toyota BT Vector VNA-serien prioriterer sikkerhed ved at tilpasse sig forskellige lokale bygningsbegrænsninger som tagbjælker og ventilationsskakter. Dette gøres takket være zonefunktionen: sensorer på VNA-trucken kommunikerer med RFID-tags spredt over gangen.
Adveo og Toyota reolløsning
Adveo er en af de vigtigste europæiske aktører inden for engrosdistribution af kontorartikler, tjenester og løsninger. De ønskede en partner, der kunne støtte deres projekt fra start til slut. Romain Thénard, Supply Chain Director hos Adveo, indrømmer: "Vores job er at forberede ordrer, ikke at definere alle de tekniske elementer på lageret. Vi mangler de tekniske kompetencer til at gøre det."
Toyota var i stand til at hjælpe med design, definition, implementering, udførelse og endda finansiering.