ADVEO er en af de største europæiske aktører inden for engrosforhandling af kontorartikler, -tjenester og -løsninger. ADVEO-koncernen, der er førende i Frankrig og Benelux, distribuerer mere end 20.000 lagerenheder fra disse regionale logistikcentre.
For fortsat at støtte kunderne i deres vækst valgte Adveo at øge deres produktbeholdning. Med mere end 20.000 sku'er tilgængelige på lager har Adveo France det bredeste produktudbud på markedet. Derfor var det vigtigt at bygge et nyt lager til at understøtte hurtig og effektiv distribution. Opfyldelse af hastigheds- og kvalitetskrav er blevet markant vigtigere i nutidens logistisk verden. Efter blot at have været Toyota-kunde udelukkende til gaffeltrucks i flere år, valgte Adveo at bestille indretningen af den nye lagerbygning komplet med reoler, vejledning og truck hos Toyota. Det nye anlæg understøttede centraliseringen af Adveos logistik i regionen og skulle også...
"I starten af dette projekt", forklarer Didier Renau, Salgsrepræsentant for lagerindretningsløsninger hos Toyota Material Handling Frankrig, "foreslog vi flere forskellige lagerindretnings- og opbevaringsløsninger for at se, hvilken løsning der bedst passer til Adveos behov." Til det tilføjer han: "Kravene voksede, efterhånden som projektet skred frem."
”Adveo ønskede en partner, der kunne støtte deres projekt fra start til slut. Romain Thénard, Supply Chain Director hos Adveo, indrømmer: "Vores job er at forberede ordrer, ikke at definere alle de tekniske elementer til indretning af lagerlogistikken. Vi mangler de tekniske evner til at gøre det."
Toyota Material Handling var som partner i stand til at hjælpe med design, definition, implementering, udførelse og endda i finansieringen.
I dette projekt er der 2 store områder. Begge er helt forskellige i opsætningen. Den ene er et højt lagerområde med meget smalle gange, hvor VNA truck gør lagerkapaciteten tættere. Målet var at opbevare så mange paller som muligt: en palle, en lagerenhed. Den anden er et konventionelt lagerområde med reach truck, hvor der foregår meget mere plukning i lavere niveauer. Derudover er der et dynamisk område til fin plukning, noget Adveo specifikt anmodede om.
At sætte alle reoler op, 7 niveauer af opbevaring (gulvniveau, 1990, 3030, 4070, 6098, 8126 og 10154 mm), tog to hold af 4 montører otte uger. Installation af styresystemet tog en ekstra måned at gennemføre. Omkring 290 tons reoler, 16.000 sikkerhedsnet og 90 gennemløbsreoler blev sat på plads.
"Vi er meget tilfredse med de valg, vi har truffet", fortæller Romain Thénard, "Vi har nu det effektivitetsniveau, vi sigtede efter på alle typer af udstyr. Grunden til, at vi var i stand til at opnå dette, er hovedsageligt, at kompatibiliteten af lagerudstyret og materialehåndteringsudstyret blev analyseret og tjekket på stedet på forhånd." Han fortsætter: "Toyotas forslag, som faldt inden for vores budget, krydsede alle boksene:"
Kunden valgte den traditionelle energiløsning, hvilket betød, at der skulle bygges et separat laderum for at imødekomme blysyrebatteriets opladningsproces. Hos Toyota Material Handling er dette en del af den komplette lagerløsning. Præcis hvad Adveo søgte.
I den næste fase af projektet kan Adveo vælge at udstyre deres operationelle administration med I_Site fra Toyota for at forbedre sikkerheden for lagerbeholdning, truck, reoler og personale, men også for bedre omkostningskontrol. Adveo har også valgt at udvide deres flåde med yderligere udlejningstruck fra Toyota.