Uponor har produceret systemer til bolig- og byggebranchen siden 1964. For at fremstille plastrørsystemer etablerede Uponor for nogle år siden en lokation i Nastola, Finland. Lokationen bruges også til opbevaring af kommunale byggematerialer og andet udstyr. For at forbedre produktionen og lagerdriften på dette site var det nødvendigt at forny det gamle transportbåndssystem mellem de to områder. Som alternativ kunne transportbåndet erstattes og suppleres med førerløse trucks (AGV’er). "For os er AGV’er en klar investering i fremtiden," siger Warehouse Manager Anssi Juurinen.
Uponors valg af AGV’er blev afgjort af to faktorer: plads og driftssikkerhed. Ved at erstatte et gammelt transportbåndssystem med automatiserede trucks blev der frigivet meget lagerplads, som kunne udnyttes anderledes, f.eks. til ekstra reoler. Transportbåndssystemet var også ved slutningen af sin levetid og havde krævet en del vedligeholdelse og mandetimer de seneste par år. "Nu kan disse ressourcer bruges til andre opgaver, hvilket øger produktiviteten," siger Anssi Juurinen.
AGV’erne har faste ruter, der er adskilt fra gående medarbejdere, hvilket øger sikkerheden på lageret. Det automatiserede system kan i fremtiden integreres i Uponors ERP — noget der ikke var muligt med det gamle transportbåndssystem.
De automatiserede trucks understøtter Uponors 24/7-produktion og stopper kun materialeflowet, når det er mest hensigtsmæssigt at oplade batterierne. Dette kan gøres i korte opladningscyklusser, der matcher produktionens rytme takket være litium-ion-batteriteknologien. AGV’erne kan automatisk oplade sig selv i deres normale arbejdsområde, hvilket betyder, at der ikke er behov for et særskilt ladeområde.
Derudover sparer litium-ion-drevne trucks 20–30 % energi sammenlignet med traditionel batteriteknologi. Batteriernes levetid er længere, og de kan oplades meget hurtigere i flere korte intervaller uden at løbe tør. Takket være denne opportunity charging behøver litium-ion-batterierne ikke blive skiftet, hvilket forbedrer både ergonomi og sikkerhed på arbejdspladsen.
ROI for en automatiseret løsning ligger typisk på 2–3 år. Ved installation af automatiserede systemer skaber indførelsen af den første truck et systemmiljø, hvor den næste automatiserede truck kan implementeres langt mere omkostningseffektivt. Tilkoblingen af den anden maskine koster kun omkring halvdelen af prisen for den første maskine og dens systemopsætning. Derfor blev systemet udvidet, så snart de første målbare og positive resultater viste sig.
Anssi Juurinen deler sin erfaring med Toyota:
"Toyota er en pålidelig partner for os, som vi har arbejdet med i mange år. Udover deres tekniske løsninger stoler vi også på Toyotas omfattende serviceunderstøttelse, da vi har stor tillid til deres knowhow."