Faktisk er det den første helt nye gaffeltruck de nogensinde har købt. De fire andre dieseltrucks på pladsen er alle købt brugt hos Toyota Material Handling i Vestbjerg, hvor Leif har handlet de sidste 20 år. Derfor var valget da heller ikke svært, da der skulle indkøbes noget helt nyt, fortæller han.
Hos Vrå Mørtelværk er der travlt. Her beskæftiger de 30 medarbejdere, der sørger for, at byggemarkeder samt bygge- og anlægsbranchen kan få leveret småsten, skærver, mørtel, sand, muld og meget andet, alt imens private dumper ind for at få fyldt traileren, så haveprojektet endelig kan tage form. Vrå Mørtelværk er en del af Sejlstrup Entreprenørforretning, som samlet set beskæftiger hele 120 medarbejdere. Virksomheden bærer tydeligt præg af at være en veldrevet familievirksomhed, hvor ingen er for fine til at tage en kedeldragt på og blive støvet. Og det går godt. Faktisk så godt at da Leifs telefon ikke har ringet i ca. fem minutter bliver han lidt bekymret. Jeg synes telefonen er lidt stille i dag, når han lige at få sagt, da den ringer. Det er en chauffør på en af de 17 lastbiler, der har brug for et godt råd.
Købet af en elektrisk gaffeltruck, fremfor de traditionelle dieseltrucks, falder godt i tråd med Vrå Mørtelværks ambitioner om at blive en grønnere virksomhed, og der er da heller ikke den mindste tvivl i Leifs stemme når han siger, at næste truck i flåden også bliver en eltruck – også selvom den skal køre ude. Her kører de i dag med Toyota dieseltrucks.
En af mange fordele, ved at gå over til elektriske gaffeltrucks, er det hurtigere løft. En eltrucks løftemotor kører uafhængigt, hvilket gør at løftet altid kører med samme hastighed, om du har omdrejninger i køremotoren eller ej. Det er også blevet bemærket i produktion og vareudlevering. Søren har bidt mærke i, at trucken er langt hurtigere at læsse biler med, da gaflerne løfter så hurtigt som de gør. Samtidig er den nye eltruck udstyret med et ekstra optimeret sideskift der gør, at lasten kan køres længere sidevejs, hvilket muliggør placering af paller helt ind til væg eller container-side. Derved kan biler pakkes bedre og samtidig kan paller stilles helt tæt ved dybdestabling.
For hverken Leif eller Søren er vedligeholdelsesomkostninger helt ligegyldige. Trucks her bliver brugt, derfor bliver trucks også slidt. Dog har elektriske gaffeltrucks en fordel her – vedligehold er billigere. Der er, en smule forsimplet, ikke lige så mange bevægelige dele der kan gå i stykker i motoren, og de dele der kan, er som regel nemmere og billigere at skifte på en eltruck end på en diesel- eller gastruck. Som en sidebemærkning holder et batteri til en truck som den der nu kører hos Vrå Mørtelværk i minimum 8-10 år, alt efter brug, naturligvis. Det vigtigste er at batteriets daglige vedligehold overholdes.
Det bliver nok ikke sidste gang vi køber en eltruck hos Toyota, siger Leif på vej ud, men det skal jo være et godt tilbud, vi er trods alt nordenfjords, afslutter han med et grin.