Danske Fragtmænds terminal i Taulov er et travlt sted. Der er cirka 200 lastbiler og 90 trailere, der hvert døgn, fra søndag klokken 20 til fredag klokken 24, bringer eller henter varer ind og ud ad terminalens mange porte. Terminalen beskæftiger cirka 50 medarbejdere på lagergulvet, der håndterer 42 trucks og store mængder forsendelser på de 16.000 m2 terminalgulv, som bliver suppleret af 4.000 m2 lagerhotel. De 42 trucks kører mellem 1500 og 2000 driftstimer hver om året.
”Vi har i mange år samarbejdet med Toyota Material Handling om leasing og servicering af alle typer trucks. Vi anvender alt fra 800 kg el-stablere til 6 tons trucks”, fortæller driftskoordinator Bjarne Kristensen og tilføjer: ”Leasingaftalen inkluderer et årligt serviceeftersyn, og så står vi selv for eventuelle skader, der måtte opstå”.
Han begrunder valget af Toyota Material Handling med:
”Cirka halvdelen af vores enheder er udstyret med Smart Access, som betyder, at medarbejderne skal logge sig på enheden, før de kan anvende den. Alle medarbejdere har et armbånd med en RFID-chip, som de bruger, når de logger på enheden. På den måde har vi altid styr på hvem, der anvender hvad og hvornår”, fortæller Bjarne Kristensen.
Terminalens enheder er koblet på flådestyringsværktøjet I_Site, der indsamler alle tænkelige data om truck-enhedernes bevægelser.
”I_Site er altså smart. Det må jeg sige. Det giver mig som driftsleder et virkelig detaljeret indblik i fakta om, hvilke belastninger den enkelte truck er ude for, hvordan den enkelte medarbejder behandler udstyr, mulige sikkerhedsproblemer og så videre”, fortæller Bjarne.
Han har et tæt samarbejde med en bestemt supportmedarbejder hos Toyota Material Handling, og han modtager lige nu en detaljeret flåderapport hver mandag morgen. Han har selv – i samarbejde med supportmedarbejderen - defineret, hvilke oplysninger rapporten skal indeholde, og hvordan det skal præsenteres. Derudover kan han løbende selv gå direkte ind i værktøjet og trække de data ud, han måtte have behov for. Det gør han lige nu på computeren, men han planlægger også at installere en app på sin smartphone, så han kan gå ind og se data direkte på stedet, når behovet opstår.
”Værktøjet giver mig en utrolig transparens. Jeg kan se præcis, hvornår en skade er sket, og hvem der har kørt enheden. Jeg kan se mønstre i skader eller nærved-ulykker, som jeg så kan følge op på kollektivt eller direkte sammen med specifikke medarbejdere. Det er virkelig effektivt at have så præcis og faktabaseret viden, der bidrager til at reducere omkostninger og øge sikkerheden”, fortæller Bjarne Kristensen.
Alle truck er udstyret med chok-sensorer, der registrerer berøringer eller påkørsler på en skala fra 1 til 100. Data fra chok-sensorerne blive registreret i I_Site flådestyringsværktøjet.
Bjarne Kristensen nævner en række eksempler på små og store problemer i hverdagen, som brug af I_Site kan være med til at løse op for. Det omfatter for eksempel:
Bjarne Kristensen fortæller, at terminalen ønsker at indføre automatiserede truck-ruter eller førerløse trucks på et tidspunkt i fremtiden: ”Vi har et stort ønske om at indføre en, to eller tre AGV’er i den nærmeste fremtid. Vi har dog et behov for meget fleksible AGV’er, der både kan fungere som førerløse trucks og tages ud til manuelt brug. Men de førerløse trucks er udstyret med meget dyre sensorer, og risikoen for at der sker skader på de dyre sensorer, når trucken bliver brugt manuelt, er for høj. Vi skal derfor finde en løsning med nogle billigere sensorer, der kan klare mosten i begge brugssituationer”.
Han lægger ikke skjul på, at flådestyring er vejen frem for Danske Fragtmænd: ”Der er rigtig mange muligheder for differentieret ledelse og optimering af driftsøkonomien i I_Site og det tilhørende My Fleet, der giver det økonomiske overblik. Det handler blot om at bruge værktøjet og lære det endnu bedre at kende”, fortæller han og fremhæver tre gode råd til andre lagerchefer: