Adara emballagefabrikken ligger i Valkeakoski, traditionelt kendt for sin papirindustri, i en rød murstensfabriksbygning bygget i 1960'erne. Inde på fabrikken finder vi intet der bare er en smule gammeldags. I stedet et topmoderne automatiseret produktionsanlæg, der producerer bølgepap og emballage til blandt andet den finske fødevareindustri.
Systemet, der blev implementeret i produktionsområdet i 2020, transporterer automatisk bølgepapprodukter fra et produktionstrin til et andet. På den anden side er der brug for medarbejdere i fabrikkens råvare- og færdigvarelagre. De bruger manuelle gaffeltruck til at modtage råvarer som tunge papruller og stivelsessække og til at overføre færdige produkter fra slutningen af produktionslinjen til lageret, hvor de derefter læsses på lastbiler. Til dette arbejde valgte Adaras indkøbschef, Piia Mäenpää, og produktionschef Lauri Valkeamäki Toyota Material Handling gaffeltruck, hvoraf næsten et dusin suser rundt i virksomheden.
• Kunde: Adara Pakkaus
• Sted: Valkeakoski, Finland
• Sektor: Emballage og containerfremstilling
• Truck og løsninger: 10 udlejningsgaffeltrucks, I_Site Explorer
Det I_Site system, der er installeret på tværs af gaffeltruckflåden, giver oplysninger om antallet af timer, truckene har kørt, hvilket spiller en vigtig rolle i maskinindkøb.
"Vi overvåger nøje I_Site oplysninger om sammenstød, der opstår i vores lukkede rum, desværre. Sensorerne er følsomme nok til at give os så mange oplysninger som muligt. Baseret på effektdataene forbedrer vi vores chaufføruddannelse, som vi leverer både internt og i samarbejde med Toyota," siger Valkeamäki. I_Site administrerer også chaufførernes adgangsrettigheder, så hver gaffeltruck kun kan bruges af de chauffører, der er tildelt den.
Med de seneste flådeopgraderinger blev to nye elektriske gaffeltruck tilføjet til gaffeltruckflåden. Den ene er udstyret med gafler og den anden med en rulleklemme. Dette gør dem ideelle til håndtering af Adaras produktsortiment.
"Vi valgte de elektriske gaffeltruck til opgaver, hvor mængden af kørsel ikke kræver, at gaffeltrucken oplades under vagten," siger Valkeamäki.
Inden for et år har de nye maskiner allerede bevist deres værdi for pengene. "Elektriske maskiner er mere behagelige at køre end motordrevne gaffeltrucks, og alligevel gør de præcis, hvad de skal," siger Valkeamäki.
Hos Adara er skiftet fra diesel til elektrisk, nærmere bestemt lithium-ion batteridrevne maskiner, i gang. Efterhånden som vi får erfaring, bevæger vi os mod nye teknologier, trin for trin. "Næste gang vi opgraderer maskinerne, om knap fem år, tror jeg, at alle vores gaffeltruck vil være udstyret med lithium-ion-teknologi," siger Valkeamäki.