Virksomheden Toprent, der ligger i Stilling ved Skanderborg, sælger en lang række forbrugsartikler. Der er over 5.000 varenumre på lageret og der kommer hele tiden flere til. For nylig flyttede man og råder nu over et lager på 9.000 kvadratmeter, som er opført med tre haller i forlængelse af hinanden.
I forbindelse med indflytningen på det nye lager har Toprent investeret i en helt ny flåde af elektriske warehousetruck fra Toyota Material Handling Danmark. På lageret klarer de to stablere, SPE 160L med platform, og to stablere SPE 120L samt elhunden LPE 250 med 160 millimeter lange gafler alle operationerne. Elhunden LWE 140 benytter man i virksomhedens egen lastbil, når den kører varer ud til kunderne.
- Det har været helt afgørende at skabe et effektivt logistikflow på lageret. Det klarer det nye setup med maskinerne fra Toyotya. Elhundene losser og laster lastbilerne, og stablerne står for varehåndteringen på lageret. Stablerne er enormt fleksible og hurtige både i kørslen og i hæve- og sænkefunktionerne. De lagrer hurtigt pallerne i reolerne, hvor de to til tre øverste lag fungerer som bufferlager. I takt med at medarbejderne plukker manuelt og tømmer plukpladserne fra de to nederste reollag, bliver disse fyldt op igen med paller fra de øvre reoler. Stablerne klarer operationen og sørger altså for, at man ikke skal tilkalde en anden medarbejder eller hente en anden stabler for at klare opgaverne. Det fungerer supergodt, siger driftsdirektør hos Toprent, Thomas Eskildsen.
Toprent modtager og afsender godt og vel 800 paller hver måned og der ankommer i alt ca. 10 lastbiler i døgnet. Med det nye byggeri bliver Toprent gearet endnu bedre til at klare væksten. I den forbindelse var en aftale med leverandører af både warehousetruck og reoler vigtig.
- Toyota viste allerede i de indledende forhandlinger at de havde forståelse for hele konceptet. Det har været et utroligt værdifuldt samarbejde. I dialogen og samarbejdet om løsningen har Toyota hele tiden været i stand til at se mulighederne for at optimere processerne ud fra de ønsker vi har haft. Blandt andet har stablerne gjort det muligt at udnytte kapaciteten på lageret så godt som muligt. De har kort venderadius, hvilket betyder at vi har kunne placere reolerne, så der kun er 2,7 meter imellem dem. Samtidig har stablerne muliggjort en optimal udnyttelse af den maksimale stabelhøjde på otte meter. På den måde har vi fået et effektivt lager, hvor al pladsen endnu ikke er helt udnyttet, siger Thomas Eskildsen.
Faktisk kan man køre hurtigere med stablerne og klare opgaverne langt mere effektivt end man nogensinde har gjort. En af årsagerne er at stablerne er forsynet med sidebøjler. Det forklarer Lagerchefen hos Toprent, Jan D. Nielsen.
- Ved kørslen med stablere skal sidebøjlerne være hævet, så føreren er beskyttet og ikke ryger af trucken i svingene. Stableren kan ikke køre med lasten hvis bøjlerne ikke er hævet. Det smarte ved Toyotastablernes sidebøjler er, at man i samme moment man ankommer til en plukplads i reolen, kan sænke dem, stå ud og begynde at hæve gaflerne med lasten. Det kan man ikke i andre truck, hvor man første skal stoppe trucken helt, og herefter stå ud og gå rundt om bøjlerne for at sænke dem og gå tilbage til styrestangen, og først her kan begynde at hæve gaflerne for at indlagre eller at hente en palle ned. Når man tænker på hvor mange gange man foretager de operationer i løbet af dagen, behøver man ikke at regne på de tidsmæssige besparelser det giver med Toyotas stablere, siger han.
- Det har virkelig bidraget med en værdiskabelse for os. Og det er jeg sikker på at det også vil i det fremtidige samarbejde om nye løsninger, siger Thomas Eskildsen. Toprent er super tilfredse med samarbejdet med Toyota.