Toyota AGV’er understøtter køkkenproducenten Kviks vækst

Efterspørgslen efter nye køkkener er konstant stigende, hvilket lægger pres på Kviks produktion, lager og interne materialehåndtering. Derfor har køkkenproducenten optimeret sin interne transport med to automatiserede stablere fra Toyota Material Handling.

Om Kvik

Kvik har leveret dansk køkkendesign i mere end 30 år og har revolutioneret køkkenbranchen med innovativt design og hurtig levering. Fra Vildbjerg distribuerer Kvik færdigsamlede køkkener via 6 til 9 lastbiler, der dagligt forlader lageret i Vildbjerg for at levere til de 150 Kvik-butikker i hele Europa.

• Virksomhed: Kvik
• Lokation: Vildbjerg, Danmark
• Industri: Produktion
• Truck: 2 SAE Autopilot stablere

Stigende efterspørgsel kræver effektiv drift

Køkkenet er centrum i mange hjem. Med et bredt udvalg af muligheder for at skabe et design, der passer til hver enkelt kundes behov, fortsætter efterspørgslen efter nye køkkener med at stige. Det lægger pres på Kviks produktion, lager og interne materialehåndtering. Derfor har køkkenproducenten effektiviseret sin interne transport med to automatiserede stablere fra Toyota Material Handling.

Søren Thomsen er ansvarlig for at sikre, at logistikprocesserne hos Kvik er så effektive som muligt. Den vækst, Kvik har oplevet de seneste fem år, har skabt behov for optimering af den interne vareforsyning i produktionen.

"Den 25% vækst vi har haft de seneste år, lægger større pres på de interne processer og de fysiske rammer. Derfor byggede vi for fem år siden en ny hal, og nu har vi igen optimeret vores drift med AGV’erne fra Toyota for at imødekomme den stigende efterspørgsel. En af grundene til at vælge denne løsning var ønsket om at have flere produkter i cirkulation i systemet uden at udvide arealet, øge antallet af pallepladser eller ansætte flere lagermedarbejdere. Driften var afgørende, og vi mente, at en delvis automatisering af varehåndteringen kunne løse dette," siger Søren Thomsen.

Automatisering understøtter væksten

Autopilot-køretøjerne har optimeret to materialehåndteringsprocesser: transport af paller til mellemlageret og levering af varer derfra til produktionen. Indgående palleterede varer fra leverandører placeres i afhentningsbaner. "Når AGV’erne fra Toyota henter varerne og kører dem til lageret, behøver vi ikke dedikere specifikke medarbejdere til denne opgave. Varerne bliver hentet med det samme uden afbrydelser. Det fungerer perfekt og frigiver tid til andre opgaver," siger Søren Thomsen, lagerchef.

"Når varerne ankommer til mellemlageret, placeres de også i baner dedikeret til lagergods. Medarbejderne tager så over og henter varerne med stablere og reach trucks og placerer dem i afhentningsbaner, hvorefter AGV’erne kører dem til produktionen, hvor vi folder, planer, laminerer, maler og forarbejder materialet til færdige produkter."

Hurtigt afkast af investeringen

Søren Thomsen konkluderer, at løsningen med de to AGV'er har givet effektivitetsgevinster på op til 20 % med en tilbagebetalingstid på under ét år.

"Efter at have undersøgt markedet for mulige løsninger i tre år, indledte vi dialog med Toyota om et muligt automatiseringsprojekt. For et år siden trykkede vi på startknappen. Vi har lavet mange analyser både før og efter og fokuseret på realiseringen af automatiseringsidéerne. I den proces har dialogen med Toyota været både udbytterig og konstruktiv. Der har været fuldt fokus og masser af entusiasme fra både projektledere og konsulenter," siger Søren Thomsen.

Fremtidig integration

De førerløse Toyota BT Staxio SAE-stablere kører på en 84-måneders fuldservice-operationel leasing. De navigerer med et GPS-system og bruger lasere og reflektorer i et defineret layout. Lagermedarbejderne, som lagrer og plukker varerne, scanner dem både før og efter produktion. Det giver dem fuld kontrol over varernes bevægelse.

I begyndelsen handlede automatiseringsprojektet om at løse en simpel opgave: at flytte varer fra A til B. "Det har vist sig at være en succes, og vi bliver hele tiden bedre til at bruge systemet. På sigt ønsker vi at integrere AGV’erne i vores WMS (warehouse management system), så de også kan lagre og hente varerne, hvilket vil gøre vores drift endnu mere effektiv. Både det partnerskab, vi har opbygget, og den historik, vi har sammen, gør det muligt at gå helt i dybden med detaljerne og få alle ting på plads. Det er enormt værdifuldt og hjælper os med at følge med den stigende efterspørgsel og øge vores konkurrenceevne," siger Søren Thomsen.

Lær mere om vores automatiserede løsninger

Salling Group effektiviserer med ny AGV-løsning

Salling Group opnår +70 % performance i spidsbelastningsperioder med en moderne AGV-løsning, der har løftet både performance, fleksibilitet og medarbejdertrivsel. Men værdien ligger ikke kun i teknologien – den ligger i relationen og de resultater, parterne har skabt sammen.

Læs mere

autopilot AGV Toyota

Førerløse AGV truck

Vores udvalg af automatiserede truck tilbyder avancerede, fleksible løsninger for en mere effektiv og omkostningsbesparende materialehåndtering.

Læs mere

Toyota og fremtiden

Fremtidens teknologi

Med Smart Logistics og Logiconomi får du løsninger, der anvendes i dag og viser vores vision for fremtiden.

Læs mere >

Fører bruger BT Optio truck til ordreplukning

Vores produktserie

Tag et kig på vores komplette udvalg af gaffeltruck, reachtruck, palletruck og plukketruck.

Læs mere

Fjern alle