Coop.dk MAD er Coops online supermarked. På alle ugens hverdage bringer virksomheden føde- og dagligvarer ud til private forbrugere, til firmaer og til institutioner. Et stigende antal kunder i hele Danmark klikker sig hver dag ind i onlinebutikken og bestiller varer fra sortimentet. Pakket i papkasser eller i isolerede kasser bliver varerne efterfølgende sendt lige til døren på det tidspunkt, som passer kunderne bedst.
Varer ankommer på paller og 23 lagermedarbejdere sørger for at pallerne bliver indlagret i reolerne, både på tørvarelageret og i køle- og fryserummene. Til disse opgaver har Coop.dk MAD anskaffet en flåde af elektriske stablere fra Toyota. Flåden består af fem BT Staxio SWE 140L og ni BT Staxio SWE 80L. Alle truck har initialløft, så man kan køre med to paller ad gangen og dobbeltstable dem, hvis der er behov for det. De fem BT Staxio SWE 140L løfter gaflerne op til 4,1 meters højde, så man kan stable i fem niveauer i reolerne. Da alle stablere samtidig har friløft, er det muligt at losse og laste lastbiler og containere og køre igennem alle porte, uanset om man kører med en eller to paller på gaflerne.
"Stablerne bruges til at indlagre varer, plukke og forsyne onlinesupermarkedet. Efter pluk og pakning kører vi dem til afsendelse og er klar til at laste bilerne. Stablerne fra Toyota giver stor fleksibilitet, fordi de hver især udfører mange forskellige slags opgaver. Initialløftet sørger også for at de kan hæve de nederste gafler, så man kan køre op og ned ad ramper uden at det skaber problemer. Det giver sikker kørsel samtidig med at vi ikke risikerer at ødelægge varerne”. Sådan siger Allan Hansen, som er Lagerteam Koordinator hos Coop.dk MAD.
Som Allan Hansen forklarer kommer flere og flere kunder til. Det har øget omsætningen af varer, hvor både nye varenumre er kommet til, og mængden af de eksisterende vokser støt. Derfor har der i hele onlinesupermarkedets levetid været behov for hurtigt at kunne justere logistikoperationerne og setup’et med reoler og med materiel til den interne transport. Her har Toyota været en rigtig god leverandør og sparringspartner igennem hele forløbet.
Vi betragter stadig projektet med online supermarkedet som ret nyt. Fem år har vi været undervejs fra det hele startede som et eksperiment med Irmas onlinebutik her på adressen. Nu er navnet ændret og vi har fået systematiseret en masse processer, blandt andet med henblik på kundernes bestilling inde i webshoppen. Hele den digitale platform med ordreafgivelse og -modtagelse, pluk af varer og pakning og distribution af dem, er på den måde effektiviseret. Det stiller krav til at vareforsyningen internt på lageret, og mellem lager og onlinesupermarkedet, fungerer upåklageligt. Her er materiellet supervigtigt og i den forbindelse er Toyota en meget vigtig samarbejdspartner, siger Dennis Jack Iversen.
De 14 stablere kører på en rentalaftale med fullservice. Det tætte samarbejde betyder at man i Toyotas salgsteam er godt orienteret om de driftsmæssige rutiner og udfordringer hos Coop.dk MAD. Derfor er der også meget hurtig reaktionstid hos truckleverandøren. Både med henblik på service og reperationer og med hensyn til sparring om flådeløsningen.
Toyota ved godt at tingene hurtigt kan forandre sig her i virksomheden. De er i stand til at imødekomme de krav og behov for ændringer, som vi kontinuerligt har til flådesammensætningen og til de enkelte trucks egenskaber. I det nuværende setup fungerer det optimalt med de stablere vi har til rådighed. Den øgede kundetilgang og det stigende antal ordrer det har genereret, har vi kunnet klare ved at indsætte flere stablere.
Nyt i onlinebutikken er en måltidskasse som kunderne kan abonnere på på ugebasis. Kunderne kan både bestille måltidskassen og enkelte varer i onlinesupermarkedet og få det hele leveret i samme sending. Med et stærkt stigende antal abonnenter af kasserne øger vi volumen på netop de varenumre som skal med i kasserne.
Den stigende efterspørgsel på måltidskasser med et veldefineret indhold betyder dog også, at det bliver lettere at forecaste mængden af de varer som bliver solgt til dem. Her er et muligt scenarie, at man kan minimere lageret og køre varerne direkte fra modtagelsen og ind til pluk i måltidskasserne i onlinesupermarkedet uden at indlagre varerne i reolerne.
Reducerer vi på den måde lagerbeholdningen og altså behovet for reolplads, har vi også mulighed for at etablere pluk til måltidskasser på nogle af de arealer, hvor det nuværende bufferlager ligger. Det betyder så, at vi formentlig får behov for transport af måltidskasserne til forsendelsesområdet. Her er både automatiske truck og conveyorbånd bud på mulige rationelle og effektive løsninger. Den dialog har vi allerede med Toyota. Deres tilgang er konkret og løsningsorienteret. De er klar til nye udfordringer og de løser altid opgaverne, siger Dennis Jack Iversen.