Som både producent og leverandør af løsninger leder vi efter muligheder, både i vores egne processer og til støtte for vores kunders driftsaktiviteter, for at reducere vores operationelle klimaaftryk. Det gør vi ved at udnytte vores teknologibaserede portefølje og træffe bevidste design- og produktionsvalg: overvåge data, undgå spild, prioritere effektiv energi- og emissionsstyring og fokusere på løsninger med lavt kulstofindhold. Vi tilpasser vores miljøoplysninger til de europæiske standarder for bæredygtighedsrapportering (ESRS): E1 Klimaforandringer, E2 Forurening, E3 Vand- og havressourcer, E4 Biodiversitet, E5 Ressourceanvendelse og cirkularitet.
‘We aim to be a leader on climate action, and act responsibly on other environmental issues’
Per Fyrenius,
Senior Vice President Corporate Development
SBTi har bekræftet, at vores kort- og langsigtede mål opfylder alle kriterier med hensyn til tidsramme, emissionsdækning og ambition, og at vores Scope 1- og 2-målambition understøtter en 1,5 °C-bane, dvs. ambitionen om at begrænse den globale opvarmning til 1,5 °C.
De kort- og langsigtede mål, som Toyota Material Handling Europe AB forpligter sig til - og som er valideret af SBTi - omfatter følgende forpligtelser:
Vi har også sat et videnskabeligt baseret netto-nul-mål for at nå netto-nul drivhusgasemissioner i hele værdikæden inden FY2041 - den mest ambitiøse udpegning, der er tilgængelig gennem SBTi-processen. Direkte emissionsreduktioner vil blive prioriteret, og alle resterende emissioner vil blive neutraliseret i overensstemmelse med SBTi-kriterierne, før vi når netto-nul-emissioner.
Vi er fuldt ud engageret i CO2-håndtering, og SBTi's validering betyder, at vi har sat standarder for CO2-reduktion i overensstemmelse med klimavidenskaben. Vi vil fortsætte med at fremme energieffektivitet og vedvarende energi i hele vores værdikæde.
Mobilisering af vores værdikæde ved hjælp af EcoVadis-platformen
Miljø er et af de fire områder, som EcoVadis bedømmer os på - og det område, hvor vi får den højeste »fremragende« bedømmelse på 90 %.
Sideløbende fortsætter vi med at samarbejde med kunder, leverandører, medarbejdere og samfundet som helhed for at fremskynde dekarboniseringen. Siden vores forrige rapport har vi inviteret partnere til EcoVadis-platformen for at øge ESG-gennemsigtigheden. Derudover har over 400 leverandører delt deres kulstofmodenhedsvurdering med os på EcoVadis-platformen.
Certificerede ISO 14001 miljøledelsesprocedurer er implementeret i alle vores fabrikker og bliver indført i alle vores salgsselskaber. Det forventes ligeledes, at alle større leverandører er ISO 14001-certificerede, og de kræves at underskrive vores Code of Conduct for leverandører, som fastsætter specifikke krav om forureningskontrol fra vores leverandører. EcoVadis-vurderingen, som vi udruller til alle vores leverandører, vil også gøre det muligt for os at håndtere upstream risici.
I henhold til EU's REACH-forordning har virksomheder pligt til at informere kunder om alle de produkter, der indeholder et stof af meget høj bekymring (SVHC). Vi opdaterer vores REACH-brev på vores hjemmeside årligt for at sikre, at vores kunder har adgang til disse data.
Som producent af gaffeltruck betragter vores interessenter det som usandsynligt, at vores egne operationer har en væsentlig indvirkning på vand- og marine ressourcer. Ikke desto mindre er data om vandudtræk tilgængelige på tværs af vores europæiske netværk, og vores fabrikker er hovedsageligt samlefabrikker med begrænset vandudtag. Hvis der er væsentlige påvirkninger i hele vores værdikæde, er de sandsynligvis at finde i upstream aktiviteterne i værdikæden.
Som en del af Toyota Industries Corporation (TICO) er vi også bedømt til A- i CDP's spørgeskema om vandsikkerhed (Carbon Disclosure Project - det globale oplysningssystem for virksomheders miljøpræstation).
Læs om E3 – Vand- og marine ressourcer i vores bæredygtighedsrapport >>
Som producent af gaffeltruck anser vores interessenter det for usandsynligt, at vores aktiviteter har en væsentlig indvirkning på den lokale biodiversitet. Kun risikoen og mulighederne for påvirkning er blevet anset for at være væsentlige. I vores branche er påvirkningen af biodiversiteten mere koncentreret opstrøms i vores forsyningskæde, og derfor er biodiversitet integreret i vores adfærdskodeks for leverandører. Med hensyn til konkrete handlinger for os udfører vi risikovurderinger af biodiversitet for alle vores fabrikker.
Innovation af cirkulære forretningsmodeller er en måde at forblive konkurrencedygtig på og adressere bæredygtighedsudfordringer. Som en hjørnesten i EU's Green Deal ser vi en betydelig ændring i EU-lovgivningen vedrørende dette område. Vi arbejder aktivt med eksperter for at udvikle et risikooverblik og en køreplan for cirkularitet og forventer at se løbende forbedringer på tværs af vores værdikæde.
Zero muda: materialer regenereres
Vi istandsætter og genanvender allerede omtrent 60% af vores returflåde fra udlejning til et andet liv som brugte trucks, der sælges direkte til vores kunder, håndteret direkte af vores marketing- og salgsselskaber. Yderligere 30% genanvendes gennem ikke-direkte kunder, dvs. uafhængige distributører eller forhandlere.
Cirkulær udlejning & serviceinnovation
Renoveringskapaciteten i vores 40 flådestyringscentre udvides løbende på tværs af vores europæiske netværk, og vi har officielt lanceret et renoveringscenter (RFC) i Ancenis, et værksted på 3000 m² til restaurering, reparation og opfriskning af truck. Omkring 40 % af de brugte maskiner fra vores direkte kunder genindgår i vores udlejningsordninger for at understøtte kundernes applikationer.
Service er også en integreret del af vores tilgang til at maksimere levetiden for vores truck. For at minimere spild og forbedre cirkulariteten ønsker vi at øge disse tal ved at køre interne programmer med fokus på at identificere muligheder for første og andet liv for truck og batterier.
Læs om E5 – Ressourceanvendelse og cirkularitet i vores bæredygtighedsrapport >>