I overensstemmelse med Parisaftalen om bekæmpelse af klimaændringer har vi tiltrådt Business Ambition for 1.5°C. Virksomheden er forpligtet på at definere videnskabeligt baserede mål for emissionsreduktion på tværs af hele værdikæden, som lever op til kravet om at holde den globale opvarmning på 1,5°C over præindustrielle niveauer. Virksomheden har også forpligtet sig på et langsigtet mål om at have halveret udledningen af drivhusgasser i 2030 samt at opnå netto nul emission senest i 2050.
Toyota Material Handling Europe har en ambition om at være en del af løsningen på klimaændringerne samt at dekarbonisere virksomhedens drift i overensstemmelse med IPCC anbefalingerne. Virksomheden har allerede nået flere milepæle på vejen mod net-zero drift, blandt andet en reduktion af CO2 emissionen på egne fabrikker med 29% siden 2012, der er opnået netto nul emission på den største fabrik i Sverige, og der er skiftet til 100% grøn elektricitet.
Endvidere har vi tidligere forpligtet os på at opnå netto nul emission fra scope 1 og 2 emissioner (emission som en følge af egne aktiviteter og emission som en følge af indkøbt energi) i 2031. Herudover ønsker vi at have reduceret scope 3 emission (indirekte emission gennem hele værdikæden) med 55% i 2031, i overensstemmelse med European Green Deal og Fit for 55%.
Dette seneste initiativ vil dog stille krav til virksomheden på et nyt niveau. Det kræver en meget grundig analyse af hele virksomhedens emission – inklusive scope 1, 2 og 3 – for at udvikle og kommunikere detaljerede emissionsmål, og dette skal være færdiggjort inden for de næste to år.
"Dette er en meget vigtig udvikling på vores vej mod bæredygtighed," udtaler President and CEO, Ernesto Domínguez, "vi ønsker at være førende inden for klima-positiv transformation samt at forbedre os konstant i vores kamp mod klimaændringerne i overensstemmelse med vores Kaizen-værdi."
"Da 97% af vores emission forekommer uden for vores egne fabrikker, har vi især fokus på at øge indsatsen i hele forsyningskæden og udvikle koordinerede løsninger, der har den højest mulige effekt. Vi vil også være fortalere for understøttende regeringstiltag, som vil gøre det muligt for os alle at samarbejde med vores kunder, leverandører og ansatte om at dekarbonisere og fremtidssikre hele logistikbranchen."
Ernesto fortsætter, "Definitionen af videnskabeligt baserede mål i overensstemmelse med Parisaftalens anbefalinger samt organisering af regelmæssige uafhængige bedømmelser vil sikre, at vores fremskridt er meningsfyldte og transparente. Ved at gå i dialog med vores interessenter vil vi forsøge at identificere flere muligheder for at overvåge energiforbruget, eliminere spild og implementere innovative løsninger, så vi alle kan opnå hurtige fremskridt sammen."
Science Based Targets initiativet (SBTi) er et samarbejde mellem CDP, FN's Global Compact, World Resources Institute (WRI) og World Wide Fund for Nature (WWF).
Indtil videre har mere end 900 virksomheder med en samlet markedsværdi på mere end 13 billioner USD tilsluttet sig og tiltrådt Business Ambition for 1.5°C kampagnen.
Ved at tiltræde Business Ambition for 1.5°C er virksomheden nu en dele af Race to Zero, en kampagne understøttet af FN. Toyota Material Handling Europe reagerer på et krav til virksomhederne om øjeblikkeligt at definere mål for emissionsreduktion for at opnå en fremtid med maks. 1.5°C temperaturstigning.
Head of Sales Automation & Connectivity
Produktspecialist - I_Site flådestyring
Søren har mange års erfaring i optimering af logistik og lager ved hjælp af data og telematics. Samtidig er Søren ansvarlig for bæredygtighed og CSR i Toyota Material Handling Danmark.
Tlf: 20 68 30 07