Automatisering optimerer håndtering af vareflowet og minimerer skader, tidsforbrug og dermed omkostninger. Medarbejderne kan bruge tid på at løse mere komplicerede opgaver i stedet for det monotone arbejde. Automatiseret pallehåndtering kræver også mindre vedligeholdelse og energi og bidrager til produktiviteten og sikkerheden. Investeringen er typisk tjent hjem på 2 år. Der er allerede en række danske virksomheder der er i fuld gang med automatiseringen af deres lagere. Læs mere om erfaringerne fra bl.a. KVIK.
Autopilot truck fra Toyota understøtter to meget præcise og adaptive navigationsteknologier, reflektor-navigation eller reference-navigation, eller en kombination af disse teknologier. Med sidstnævnte løsning kan truck skifte mellem at bruge reflektorer i et område og at bruge omgivelserne som reference i et andet område.
Autopilot truck er programmeret til at udføre alle registrerer forhindringer og forebygger kollisioner. Lastsensorer og kameraer øger præcision og sikrer lasthåndteringen yderligere.
Alle Autopilot truck styres af Order Manager udviklet af Toyota. Denne software kan anvendes uafhængigt eller til kommunikation med lagerets styre- og produktionssystemer. Order Manager holder styr på lagring af varer, ordrer, trafik og flow takket være den intelligente flådestyring og integrationen med ERP/WMS.
Autopilot truck kan udstyres med lithium-ion batterier, der er op til 30 % mere energieffektive med samtidig reduktion af CO2 udledningen. Med automatisk opladning kan truck oplades hurtigt mellem opgaverne uden brug af personale eller opladningsrum, hvilket gør løsningen fuldautomatisk.
Autopilot serien er baseret på de gennemprøvede Toyota lagertruck. Disse understøttes fuldt ud af Toyota’s serviceorganisation. Professionel service og systemsupport er inkluderet for at sikre maksimalt afkast af investeringen.
En unik fordel ved Autopilot-truck fra Toyota er, at navigationssystemet kan understøtte enten reflektor eller naturlig navigation, men også begge dele. I tilfælde af dobbelt navigation bruger et område af layoutet lagermiljøet som reference, mens et andet område bruger reflektorer, hvilket gør det muligt for autopiloten at skifte problemfrit mellem naturlig og reflektornavigation. Dette er muligt takket være laserscanneren, som er identisk med naturlig og dobbelt navigation, så reflektorer kan simpelthen tilføjes til miljøet for at konvertere det til et dobbelt navigationssystem.