Beneo er en af de førende levnedsmiddelproducenter i Europa, virksomheden er en del af Südzucker Group og er til stede i mere end 80 lande verden over. Beneo er en global ekspert inden for udnyttelse og omdannelse af risvarianter til naturligt udvundet modificeret stivelse, mel og let fordøjeligt protein. Deres primære produkter består af rismel, risstivelse og visse andre lignende varer. Sunde produkter med flere fordele såsom deres allergivenlige egenskaber; rismel og risstivelse fremkalder ikke allergiske reaktioner. Risstivelsen er endvidere et naturprodukt, hvilket gør den miljøvenlig - et vigtigt emne i vores moderne samfund.
Endvidere er det godt for vores kost, da vi bør spise forskellige sunde næringsmidler. Ris kan anvendes som et alternativ til andre stivelsesholdige produkter såsom pasta og kartofler. Folk er blevet mere fokuserede på natur og helse, og derfor er efterspørgslen efter risstivelse, rismel og lignende produkter steget kraftigt i de senere år. Denne udvikling i folks kostvaner har medført et akut behov for forøgelse af kapaciteten på Beneos lagre, hvor man ønsker at tilføje flere shuttles samt nye reol-løsninger.
‘Beneos forsyningskæde blev etableret i 2012,’ fortæller Supply Chain Manager Sabine Festjens. ‘Et af vores problemer var, at vi ikke havde tilstrækkelig lagerkapacitet. De varer, vi producerede, blev placeret på paller og opbevaret på gulvet, så vores kapacitet var meget lav, og mange varer blev transporteret og opbevaret på eksterne lagre’, fortsætter Sabine, ‘og ud over det gennemgår vores produkter også en streng kontrol. Dette varer ofte nogle dage. Når man kigger på disse betingelser, forstår man, hvorfor Beneo havde behov for at optimere lagerkapaciteten.’
‘Herefter undersøgte vi, hvilke lagerområder som kunne optimeres; eksempelvis fryserummet, hvor pladsen er meget værdifuld. Vi havde et specifikt mål: at forøge vores kapacitet så meget som muligt på kortest mulige tid med mindst mulige investeringer. Derfor endte vi med at vælge et shuttle-system. Vi besluttede os for at samarbejde med Toyota Material Handling for at opnå det vi ønskede med deres radioshuttles’, fortæller Sabine Festjens.
‘Vi har også et ovn-område, meget værdifuld plads, som nu udnyttes optimalt. Endvidere giver radioshuttle-systemet en god luftcirkulation, hvilket er vigtigt, når der arbejdes med ovne. Shuttlerne kan programmeres til at placere pallerne i en vis indbyrdes afstand, og de kan håndtere vores partier på 30 til 40 tons med anvendelse af first-in, first-out (FIFO) princippet. Toyotas Radioshuttles klarer alle vores behov og har løst mange af vores problemer. Det siger sig selv, at vi er meget tilfredse med Toyota. Vi har derfor valgt at samarbejde med dem om fremtidige udvidelser, og vi har oplevet konstant vækst med deres hjælp’, udtaler Sabine.
Der er tre primære grunde til, at vi har valgt at samarbejde med Toyota Material Handling:
‘Vi er meget tilfredse, og vi kan kun anbefale Toyotas shuttle- og reol-løsninger. De tilbød os en perfekt løsning på vores problemer, eksempelvis i ovn-området, og det tog ikke ret lang tid. Alle steder, hvor vi kunne placere disse Radioshuttler, er nu fyldt helt op med shuttler. Vi har været foran tidsplanen, så vores seneste shuttle-udvidelse skete langt tidligere end oprindeligt planlagt. En anden årsag til at foretage udvidelsen tidligere var, at den nødvendige investering i udvidelsen var relativt lav sammenlignet med de enorme fordele ved projektet og dets resultat. Og det siger sig selv, at investeringsafkastet er rigtig godt. Det er også værd at bemærke, at vi nærmest ikke har haft problemer med vores shuttler,’ konkluderer Sabine Festjens - Supply Chain Manager Beneo.