Ecologistics s.r.o. er en global tjenesteudbyder af e-handel på tværs af grænser, grundlagt i 2017 i Jeneč nær Prags lufthavn. Ecologistics s.r.o. startede med et lager på 8.000 m2 og er vokset kraftigt på kort tid. På kun to år udvidede virksomheden sin kapacitet næsten det firedobbelte, og driver i øjeblikket 50.000 m2 lagerareal i tre haller i Tjekkiet – beliggende i Jeneč, Dobrovíz, Chrášťany og Plzeň-Štěnovice – og 20 oversøiske lagre og distributionscentre, der fylder mere end 400 tusinde m2 globalt.
Ecologistics s.r.o., et datterselskab af den kinesiske koncern Zongteng, den største kinesiske logistikudbyder med afdelinger på alle kontinenter, leverer opbevaring, plukning, emballering og distribution af forsendelser til kunder i primært kinesiske e-butikker, der sælger deres varer gennem Amazon, eBay og andre e-handelsplatforme. Roman Havelka, Operations Manager, beskriver virksomhedens logistiske baggrund samt de kriterier og krav, der afgjorde udvælgelsesprocessen til en så krævende operation, til fordel for Toyota:
"Materialehåndtering i gigantiske haller fyldt med et utroligt sortiment af flere hundrede tusinde genstande, hvis struktur er en levende og foranderlig organisme, er afhængig af maskiner, der kan levere. Det er her, Toyota BT Optio OME100H plukketruck (24 maskiner i alt) og BT Vector VCE150A er praktisk, i stand til at håndtere plukning selv på de højeste niveauer og i et hurtigt tempo, op til 500.000 ordrer pr. måned. Vi har vurderet BT Optio truckene som de optimale maskiner til sådan et bredt og alsidigt sortiment, i forskellige størrelser og vægte, som vi opbevarer."
Udover at overvåge brugen af flåden, holder Roman Havelka også konstant øje med den menneskelige faktor, hvorfor han løbende arbejder med data fra flådestyringssystemet I_Site fra Toyota:
"I_Site er en fremragende og fordelagtig løsning. Jeg gør brug af alle dens funktioner. Fra trafikstyring til batteriopladning, og takket være kollisionsstyring kender jeg til alle kollisioner, hvornår de opstod, og hvem der forårsagede dem. Hver chauffør logger ind med sin egen kode. Jeg har brugt funktionen til at bremse maskinen ved kraftigere påvirkninger, hvilket har været med til at eliminere de værste forseelser, men jeg bliver nødt til at aktivere den igen, for antallet af ulykker stiger igen. Det bliver sværere og sværere at overtale chauffører til at følge reglerne og få dem til at se, at korrekt adfærd er til gavn for menneske og maskine. De er ikke klar over, at I_Site og serviceteknikeren er i stand til at logge årsagerne eller uheldene. Øjeblikkelig information er guld værd for mig."
"Vi har successivt udsendt flere udbud på udstyr til individuelle haller. Toyota kunne vinde i hver eneste af dem.
Toyota er den ideelle partner: Når der var problemer, var vi i stand til at løse dem sammen. At tildele en dedikeret tekniker, der næsten arbejder som en fastansat og er i nærheden, reducerer reaktionstiderne. Pålidelig og venlig service er endnu en brik i puslespillet, hvorfor Toyota altid har vundet kontrakten i sidste ende. De tre andre mest seriøse konkurrenter kommer ikke i nærheden af at matche deres præstationsniveauer."
"For mig er Toyota først og fremmest dets folk og deres personlige tilgang, ikke teknologien, selvom den er smart og af høj kvalitet," forklarer Roman Havelka. “Kvaliteten af serviceteknikeren Patrik Hradskýs arbejde og salgsrepræsentanten Pavel Pours personlige interesse viser niveauet af god kundepleje for mig. Det er her Toyota lige nu ligger nummer et. Det handler om mere end blot at fakturere kunden. Toyota selv ønsker at blive ved med at blive bedre. Kundeplejen og interessen slutter ikke ved de solgte truck. Dette er essentielt for mig og en integreret del af Toyota Way," slutter Roman Havelka.