På pavillonens centrale område fokuserede Toyota på automatisering, konnektivitet og ‘lean-tankegang’ – baseret på virksomhedens kendte Toyota Production System. “Vi har relevant erfaring fra vores arbejde med at udvikle produktionssystemer”, forklarer Wahle “og dette omfatter behovet for at eliminere spild, at sikre et kontinuerligt flow og at øge værdiskabelsen på hvert trin i processen. Dette driver vores tilgang til udvikling af produkter og tjenester, og det definerer måden, vi ønsker at samarbejde med kunderne på.”
Som et resultat af fokus på at eliminere spild har Toyota meddelt, at telematik bliver integreret i alle lagertruck fra efteråret 2018, så alle kunder kan opnå øget udnyttelse og færre skader. Andre tiltag omfatter lanceringen af modulopbyggede lithium-ion batterisystemer med optimeret energikapacitet.
“Vi er meget tilfredse med den respons, vi fik på præsentationerne i vores Logiconomi Forum. De besøgende fandt det tydeligvis interessant at få et indblik i ekspertisen hos vores samarbejdspartnere, såsom Microsoft og Heineken, samt den unikke mulighed for at møde Toyotas egen TPS ekspert, Sam Nomura.”
Toyota arbejdede endvidere sammen med Microsoft i hal 7 på messen i Hannover, og her blev det demonstreret, hvordan de to virksomheder samarbejder om kunstig intelligens til brug i fremtidige autonome logistik-løsninger. “Vi er overvældede over interessen for dette,” udtaler Axel Wahle.