Science Based Targets-initiativet (SBTi) er den førende organisation, der hjælper virksomheder med at definere mål for reduktion af drivhusgasemissioner og vurderer deres videnskabelige validitet. SBTi er et samarbejde mellem CDP, FN's Global Compact, World Resources Institute og World Wide Fund for Nature. *
Ved at validere de mål for reduktion af drivhusgasemissioner, som virksomheder har sat, i forhold til de seneste videnskabelige anbefalinger, giver SBTi en videnskabeligt baseret ramme og retningslinjer for virksomheder, så de kan sætte mål, der er i overensstemmelse med den seneste klimavidenskab, mål, der er nødvendige for at begrænse de mest dramatiske konsekvenser af klimaforandringerne, i modsætning til vilkårlige mål.
For at gøre det muligt for virksomheder at sætte ambitiøse og meningsfulde reduktionsmål giver SBTi også branchespecifik vejledning, beregningsværktøjer og andre ressourcer.
Læs mere om virksomheders initiativer og Science Based Targets-initiativet >
* Carbon Disclosure Project (CDP) - NGO, der leverer et globalt system til virksomheder og byer, så de kan måle, offentliggøre, administrere og dele miljøoplysninger.
* United Nations Global Compact - verdens største virksomhedsinitiativ baseret på CEO-forpligtelser til at implementere universelle bæredygtighedsprincipper og tage skridt til at støtte FN's mål
* World Resources Institute (WRI) - global forskningsorganisation inden for miljø og socioøkonomisk udvikling
* WWF - uafhængig naturbeskyttelsesorganisation
Scopes er defineret af Greenhouse Gas Protocol (GHG Protocol). Disse CO2-regnskabsrammer gør det muligt at kategorisere en virksomheds drivhusgasudledninger i henhold til deres oprindelse og deres direkte eller indirekte kontrol. Det danner grundlag for en effektiv strategi for styring og reduktion af udledninger.
Dekarbonisering er blevet et af fokuspunkterne for virksomheder i hele Europa for at begrænse den globale opvarmning til 1,5 °C. Det, der binder os sammen, er vores fælles ansvar og forpligtelse til at opnå netto-nul. Faktisk er vi som leverandør fuldt ud engageret i at nå SBTi-målene og hjælpe andre virksomheder med at reducere deres udledninger. Det betyder total gennemsigtighed og en kompromisløs forpligtelse for hele vores værdikæde.
Vores kunder
Vores kunder er på udkig efter pålidelige, troværdige partnere, der er engagerede i videnskabeligt baserede mål, som kan tilbyde estimater af deres udstyrs CO2-fodaftryk, og som leverer konkrete handlinger for at reducere dette fodaftryk på tværs af de forskellige livsstadier. Vi prioriterer 6 nøgleområder for at komme til netto-nul inden regnskabsåret 2041, hvilket giver en klar og håndgribelig køreplan.
Leverandører og partnere
Leverandører repræsenterer 30 % af vores samlede CO2-aftryk (Scope 3 - upstream). Det er derfor vigtigt at samarbejde med dem, hvis vi skal nå vores mål for CO2-reduktion. Vi er begyndt at samarbejde med de leverandører, der er kritiske i forhold til klimaindsatsen, for at få dem til at forpligte sig til SBTi og dele CO2-data. Vi undersøger også innovative måder at reducere CO2-aftrykket fra kulstofintensive råmaterialer og batterier på. Ud over vores leverandører bliver vores logistikpartnere også opfordret til at anvende alternative løsninger for at reducere CO2-udledningen fra transport.
Som et første skridt definerede vi vores baseline (regnskabsår 2023), dvs. hvad vi udleder hvert år. Det resulterede i et program, som skal hjælpe os med at nå netto-nul. Vores mål er at nå netto-nul på tværs af vores værdikæde inden regnskabsåret 2041. Den største del af regnskabsåret 2041 ligger i kalenderåret 2040, så det sætter Toyota Material Handling Europe i spidsen, når det gælder klimaambitioner.
For at nå vores ambitiøse mål har vi et dedikeret net zero team, som sammen med kolleger fra hele organisationen og - til dato - langt over hundrede af vores kunder og 88 af vores strategiske leverandører fokuserer på seks områder. Find ud af, hvor vi er i dag.
Vi har defineret seks områder, hvor vi kan dekarbonisere vores udledninger.
Det første område fokuserer på vores Scope 1- og 2-emissioner. De resterende områder adresserer vores Scope 3-emissioner. Det andet og tredje område er specifikt rettet mod materialer, som står for 23,6 % af vores udledninger. Det fjerde område omhandler udledninger i brugsfasen, som udgør 66,7 % af vores udledninger, mens det femte område fokuserer på transport, som udgør 8 % af vores udledninger. Det sidste område dækker de resterende 0,7 % af vores udledning.
Sørg for, at al energi, der bruges, er netto-nul, og forbedr energieffektiviteten:
Fokus på de to hovedmaterialer med den højeste CO2e-intensitet:
Forbedring af miljøvenligt design og truckens levetid:
Samarbejd med kunderne om at skifte til energikilder med lavt kulstofindhold:
Optimer logistikløsninger:
Science Based Targets-initiativet (SBTi) giver virksomheder en klart defineret vej til at reducere udledningen i overensstemmelse med målene i Paris-aftalen. Mere end 6.000 virksomheder over hele verden arbejder allerede med SBTi.
For at nå netto-nul skal vi sørge for, at den mængde CO2, vi slipper ud i luften, afbalanceres af den mængde, vi fjerner. Denne balance vil hjælpe med at stoppe stigningen af drivhusgasser i atmosfæren.
At opnå netto-nul betyder, at vi er nødt til helt at ændre, hvordan vi producerer og bruger energi, hvordan vi transporterer materialer, og hvordan vi fremstiller og forbruger varer. Disse ændringer er afgørende for at forhindre de værste konsekvenser af klimaforandringerne.
En baseline er et referencepunkt (år), der bruges til at sammenligne med SBTi.
Det er det ikke. Men virksomheder, der har forpligtet sig til SBTi den 15. juli 2022 eller senere, skal bruge version 5 af kriterierne, som kræver tilpasning til en 1,5°C-vej for de fleste virksomheder.
Ja, det er de.
Den 27. marts 2024 har SBTi valideret de videnskabeligt baserede mål for drivhusgasemissioner, der er indsendt af Toyota Material Handling Europe AB, i overensstemmelse med SBTi Corporate Net Zero Standard. Vores mål er at nå netto-nul på tværs af vores værdikæde inden regnskabsåret 2041.