Selv om blysyrebatterier har været den almindelige energikilde til gaffeltrucks i mange år, banede Toyota Material Handling i 2013 vejen for brugen af lithium-ion batterier som en valgmulighed. Siden da er det hurtigt blevet den primære energikilde for gaffeltrucks. Energikilderne lithium-ion og hydrogen er begge en hjælp for virksomhederne til opnåelsen af deres bæredygtighedsmål, da de anvender mindre energi end de traditionelle blysyrebatterier.
Valget af den rette energimulighed til din flåde af gaffeltrucks afhænger af dine forretningsprioriteter. Tabellen herunder sammenligner nogle af de mest almindelige muligheder:
Tid til fuld opladning: 80 min
Infrastruktur til opladningen: Ingen, opladningen sker via dit elnet
Vedligeholdelse: Ingen
Levetid: 5.000 opladninger
Udledninger: Ingen (kombineret med grøn elektricitet)
Tilgængelighed: Fuld elektrisk kapacitet
Tid til fuld opladning: 3 min
Infrastruktur til opladningen: Brændselsstation og valgfri elektrolysator
Vedligeholdelse: Minimal
Levetid: 10 år
Udledninger: Ingen (kombineret med grøn hydrogen)
Tilgængelighed: 90% elektrisk kapacitet
Tid til fuld opladning: 8-12 timer
Infrastruktur til opladningen: Separat laderum
Vedligeholdelse: Intens: regelmæssig vandopfyldning
Levetid: 1.500 opladninger
Udledninger: Kemikalier under opladning
Tilgængelighed: Fuld elektrisk kapacitet
Lithium-ion er den mest effektive energiløsning, der findes. Meget velegnet til steder med både enkelt og flerholdsskift, det er lettere og hurtigere at oplade end ved blysyre, og der er mulighed for lejlighedsvis opladning. Det eliminerer behovet for at skifte batterier i løbet af dagen og maksimerer de generelle produktivitetshastigheder for gaffeltruckene.
Vi kan tilbyde vores egne fabrikssamlede lithium-ion batterier med forskellige kapaciteter i hele serien. Afhængigt af dine behov, udnyttelsesfrekvens, anvendelse og energiinfrastruktur kan vi matche det rette batteri med den rette lader. Alle vores smartladere har dynamiske effektbegrænsninger (Dynamic Power Limitations), så de undgår kostbare spidsværdier i efterspørgslen. Når der oplades flere trucks samtidig, vil laderne sende mest effekt til den truck, der har den laveste batteriladestand. Det afkorter ladetiden og forbedrer processens energieffektivitet med op til 15%.
Lithium-ion er sikker, effektiv og pålidelig. Nogle af fordelene er:
Hvis du står for håndtering af tungt arbejde eller har en intens drift med flerholdsskift, hvor lejlighedsvis opladning ikke er mulig, er brændselsceller den rette vej at gå. Opfyldning og opladning er både let og hurtig for trucks med brændselsceller, samtidig med at det reducerer din CO2-påvirkning.
Brændselsceller genererer elektricitet, når hydrogen møder oxygen i elektrolyseprocessen, og det driver den elektriske motor og danner vand som restprodukt. Hydrogen frembragt med vedvarende energi er helt CO2-neutralt. Når det bliver til elektricitet, udsendes der kun destilleret vand. Hydrogen kan let opbevares og transporteres, hvilket gør det muligt at anvende vedvarende energikilder efter deres fulde potentiale.
Brændselsceller er en fordel ved komplekse, store flåder med flerholdsskift, hvor der er behov for at skifte batterier. Nogle fordele:
Selvom blysyrebatterier er den mest omkostningseffektive energiløsning, kræver de regelmæssig vedligeholdelse for at forblive i optimal tilstand. Batterierne kræver et separat opladningsrum, og det tager 8-12 timer for en fuld opladning. Batteriet kræver også regelmæssig påfyldning af vand. Blysyrebatterier kan klare 1500 opladninger, og disse batterier har det bedst ved at blive opladet, når de er ved ca. 20%.
Blysyrebatterier er fantastiske i forbindelse med enkle logistiske processer efter principperne om cirkulær økonomi.
En truck med en indbygget forbrændingsmotor har en lavere startomkostning i forhold til en elektrisk truck. Motordrevne trucks er velegnede til udendørs arbejde, og de fungerer godt i dårligt vejr som regn. Skal de anvendes indendørs, kræver det et tilstrækkelig kraftigt ventilationssystem i driftsomgivelserne for at kunne håndtere udstødningsgasserne. Interne forbrændingsmotorer kræver ingen opladningstid, og de er lette og hurtige at genopfylde, hvis infrastrukturen til opfyldning er til stede.
Toyotas serie af gaffeltruck med interne forbrændingsmotorer mere end lever op til de seneste europæiske stadie V bestemmelser for udledning, og de fås med to forskellige brændselsvarianter: diesel og LPG, og med en løftekapacitet på op til otte tons.
De er ideelle til udendørsarbejde, men interne forbrændingsmotorer har adskillige fordele:
Har du fundet den rette energiløsning til dit behov? Så lad os matche den med den truckmodel, der er bedst egnet til din virksomhed. Herunder finder du fire almindelige typer køretøj, der kan hjælpe dig i gang med dit valg.
Anbefalinger:
Toyota BT Levio LWI160 er en batteridrevet lagertruck, der er ideel til arbejde på steder med lidt plads såsom salgsområder i detailbutikker, forretninger og supermarkeder.
Anbefalinger:
Vores serie af reachtrucks er omfattende, og de kan fungere på mange forskellige arbejdsområder: indendørs, udendørs og på steder med lidt plads.
Anbefalinger:
Traigo 48 modellerne er meget energieffektive, og de kommer med fremragende udsyn hele vejen rundt og høj ydelse for løft og kørsel.
Anbefalinger:
Serien Tonero fra 1,5 til 8,0 tons kommer med kraftige og pålidelige Toyota industrimotorer, der leverer uforlignelig kraft og stabilitet.
Vores I_Site flådestyringssystem har en batteristyringsfunktion i I_Site Explorer pakken, der kan give dig nyttig viden om dine batterier samt forbedring af både omkostnings- og energieffektiviteten.
Lithium-ion batterierne giver nye muligheder for en mere fleksibel opladning. I modsætning til blysyrebatterialternativerne påvirkes lithium-ion batteriers forventede levetid ikke af, hvor ofte de oplades. Løbende opladning anbefales faktisk aktivt for at maksimere driftstiden i din virksomhed. Ved brug af I_Site Explorer er det muligt at holde øje med dine batteriers opladningsniveau og sørge for, at de altid er opladet til det optimale niveau. Opladning af en truck, mens den alligevel står stille, gør, at du kan anvende færre batterier og minimere risikoen for at blive udsat for uplanlagt nedetid.
Har du flere spørgsmål om lithium-ion batterier til gaffeltrucks? Se vores FAQ-side her>>Vores firmavision er zero muda (hvilket betyder nul spild), i alt hvad vi gør. Det ses også i vores tilgang til energi. Vi har forpligtet os til at blive Co2-neutrale i 2030 på vores egne fabrikker.
For at leve op til dette løfte har vi udarbejdet en energipolitik baseret på 3 søjler og mål for 2030:
Siden august 2019 har Toyota Material Handling Sweden været anerkendt som vores første CO2-neutrale fabrik, med nul CO2-udledning, og som udelukkende bruger grøn elektricitet, fjernvarme og flydende biogas.
Læs mere om Toyota Material Handlings bæredygtige tilgang i Europa>>
Find ud af mere om solenergi som energiløsning til effektiv drift af din flåde af gaffeltrucks>>